Kończący się rok szkolny 2020/2021 był dla nas wszystkich czasem wytężonej pracy w dynamicznie zmieniających się warunkach. Doświadczenie poprzedniego roku i wyciągnięte z niego wnioski, pozwoliły zrealizować główne zadania szkoły. Przyniósł nowe wyzwania i problemy, które należało na bieżąco rozwiązywać. Całość podejmowanych decyzji podyktowana była dobrem całej szkolnej społeczności.
Dzięki Państwa pomocy, ogromnemu zaangażowaniu i wielu rodzinnym wyrzeczeniom, udało nam się przeprowadzić szkołę przez tę zdalną rzeczywistość. Współpraca przebiegała na stopie zrozumienia i tolerancji, a także otwartych rozmów w sytuacjach problemowych.
Serdecznie dziękujemy za życzliwość oraz zrozumienie i gratulujemy wytrwałości w osiąganiu wspólnych sukcesów w całym procesie edukacyjnym.
Życzymy Państwu i Dzieciom przede wszystkim zdrowia. Aby nadchodzący wakacyjny czas wypełniony był zasłużonym i przede wszystkim bezpiecznym wypoczynkiem. Niech nowe przeżycia dodadzą sił i energii oraz będą inspiracją i motywacją w nowym nadchodzącym roku szkolnym.
Dyrekcja oraz Grono Pedagogiczne
Zakończenie roku szkolnego w dniu 25.06.2020 r. odbędzie się zgodnie z harmonogramem w warunkach bezpieczeństwa sanitarnego.
godz. 8.00 – pożegnanie absolwentów
godz. 9.30 – klasy I – III
godz. 11.00 – klasy IV – VII
Świetlica jest czynna w godz. 6.45 – 12.00. Obiady nie będą wydawane.
Wydanie zaświadczeń egzaminacyjnych ósmoklasistom nastąpi 9 lipca 2021 r. wg harmonogramu:
Wakacje dla dzieci i młodzieży to wspaniały czas relaksu i odpoczynku, jednak, aby przebiegły one szczęśliwie i wszyscy wrócili wypoczęci do swych domów, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. W związku z tym w ubiegłym tygodniu asp. Joanna Kwiatkowska przeprowadziła wirtualne spotkania z uczniami wszystkich klas I – VIII, przypominając o zasadach bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji. W klasach 6 – 8 dodatkowo przypomniała uczniom, kto to jest nieletni oraz jakie ma prawa i obowiązki. Uczniowie dowiedzieli się, jak klasyfikowane są różne działania naruszające prawo i jaka grozi za nie kara. Policjantka przedstawiła również środki wychowawcze i poprawcze, które mogą być zastosowane wobec osoby nieletniej.
Bardzo dziękujemy za zaangażowanie i wykonanie pięknych prac, które zdobią nasze tereny zielone. Dbajmy o zapylaczy, gdyż dzięki nim mamy co jeść, a jeżeli znamy rośliny to pomagamy środowisku i upiększamy otoczenie.
Oto zwycięzcy:
I miejsce: Dominik Typa 4a, -Domek dla owadów
Tabliczki na rośliny rabatowe
II Miejsce: Urbańska Lena 7b, Kabzińska Aleksandra 6d, Tobiasz Biener 7e, Aleksander Peglan 4b;
III miejsce: Karolina Bakirzyńska 6d, Oliwia Słowik 5a, Maciej Szeszel 5a,
Kacper Borszewski 7b, Anna Fafińska 6d, Bartosz Kopeć 6d
W poniedziałek 07.06.2021 r. w ramach zajęć reintegracyjnych i Programu Profilaktyki Zdrowia Psychicznego ,, Czwórka wraca do normalności” p. Ewelina Woźniak psycholog z PCRE Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Iławie zrealizowała w klasie 6b i 7e zajęcia psychoedukacyjne ,, Jak radzić sobie ze stresem i niepokojem po powrocie do szkoły z nauki zdalnej?” Zaś we wtorek 08.06.2021 r. przez wychowawców i pedagoga szkolnego został zrealizowany we wszystkich klasach III, program wychowawczy ,,Będę Czwartakiem”. Został on przeprowadzony w formie zajęć z wykorzystaniem filmiku pt.,, Dzień Czwartaka” przygotowanego przez wychowawców i uczniów kl. IV i zajęć z wykorzystaniem prezentacji przygotowanej przez pedagoga szkolnego ,,Trzeciaku od września będziesz już Czwartakiem”. Zostały również uczniom klas III wręczone upominki w imieniu uczniów klas IV - ,,Niezbędnik Czwartaka” i tabliczka mnożenia w dużym formacie.
W czerwcu poznajemy ostatnie propozycje, które mają nas uwrażliwiać w dbałości o naszą planetę i kontynuować małe działania w najbliższym otoczeniu.
Ciekawe święta jak „Dzień żyrafy” -tak jak jej najdłuższa szyja u ssaków- obchodzimy w najdłuższy dzień roku. A ostatniego dnia pomyślmy o motylu kapustniku, który już niedługo może trafić na listę gatunku zagrożonego z powodu nasilonych oprysków chroniących kapusty.
Myślą przewodnią na wakacje jest – pamiętaj o śmieciach- wyrzucaj do odpowiednich pojemników.
Bardzo dziękuje wszystkim, nawet za chwilkę zastanowienia się nad prezentowanymi świętami.
Życzę wszystkim słonecznych i odpowiedzialnych wakacji i cieszę się, że gracie w warcaby.
Przyszły rok będzie ważnym momentem nie tylko dla Państwa dzieci, ale także dla Was samych. Rozpoczęcie nauki w szkole to nowe miejsce, nowi nauczyciele, a także nowi koledzy i koleżanki. To również nowe zasady i oczekiwania, które mogą okazać się dla Pierwszoklasisty źródłem niepokoju i niepewności, czy poradzi sobie w nowej roli. Aby dzieci mogły oswoić się wcześniej z nowym środowiskiem, w tym celu szkoła organizuje spotkanie integracyjne. W tym celu zapraszamy 23.06.2021 r. rodzica z dzieckiem na spotkanie z Dyrekcją Szkoły i przyszłym wychowawcą: kl. 1a godz. 17.00 kl. 1b godz. 17.30 kl. 1c godz. 18.00
Nell Obrębska (uczennica naszej szkoły) i Agata Bernaciak to dwie młodziutkie uczennice iławskiej szkoły muzycznej, które wystartowały w międzynarodowym konkursie online Wiedeńska wiosna muzyczna. Poradziły sobie w nim znakomicie
PROGRAM PROFILAKTYKI ZDROWIA PSYCHICZNEGO PO PANDEMII
10 STRATEGII DLA WYPALONYCH RODZICÓW
Czym jest wypalenie rodzicielskie?
Wypalenie zawodowe to termin dość powszechnie znany, nie wszyscy jednak wiedzą, że zjawisko wypalenia rodzicielskiego będzie miało analogiczny mechanizm oraz skutki. Wypalenie jest ściśle powiązane z przewlekłym stresem oraz sytuacją gdy sił i zasobów jest mniej niż potrzeb. Szczególnie to widać podczas pandemii, gdyż rodzice, pozbawieni pomocy dziadków, niań i szkoły, sami muszą dźwigać ciężar opieki nad dziećmi. Do tego dochodzi jeszcze własna praca zdalna, brak poczucia
bezpieczeństwa finansowego i zdrowotnego, utrata lub ograniczenie możliwości rozwoju osobistego, a także izolacja społeczna.
Pasje są niezwykle ważne w życiu każdego człowieka. Są jak podmuch szczęścia, pozwalają na chwilę oderwać się od codzienności.
Uczniowie naszej szkoły udowodnili, że nie ma rzeczy niemożliwych i mimo długiej izolacji społecznej pozostali wierni swoim zainteresowaniom. W tym trudnym dla nasz wszystkich czasie nie zaprzestali pielęgnowania tego, co mają w sobie najcenniejszego: talentu.
Zapraszam do obejrzenia filmu przedstawiającego pasje naszych uczniów.
Jednocześnie ogromne podziękowania kieruję do Urzędu Gminy Iława, który wsparł naszą akcję, przekazując zestawy gadżetów dla każdego uczestnika SZKOLNEGO TALENT SHOW.
Upominki zostaną przekazane uczniom już niebawem, podczas oficjalnej uroczystości.
W tym miejscu znajdziesz listę telefonów pod którymi możesz uzyskać fachową pomoc w przypadku kryzysu emocjonalnego. Pod tymi numerami skontaktujesz się ze specjalistami, którzy pomogą Tobie i Twoim bliskim przebrnąć przez najtrudniejsze momenty. W wielu podanych miejscach dyżurują psycholodzy i inni specjaliści, którzy są w stanie pomóc w wyjściu z kryzysu lub przekierować do odpowiednich miejsc pomocowych. Poza konkretną pomocą ważna jest też zwykła, przyjazna rozmowa z kimś zaufanym. Nawet w najgorszym kryzysie nie jesteś sam(a).
Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Iławie, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Iławie wychodząc naprzeciw potrzebom wynikającym z powrotu dzieci i młodzieży do nauki stacjonarnej proponuje priorytetową realizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla rodziców uczniów, którzy przeżywają trudności i problemy związane z adaptacją do „nowej” sytuacji. W ramach podjętych działań proponują porady/konsultacje dla rodziców uczniów w kontakcie bezpośrednim (nie potrzeba składać zgłoszeń) lub telefonicznie pod numerem 664–473-426ukierunkowane na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.
Zainteresowani RODZICE mogą zgłaszać się osobiście do ich placówki w następujących terminach:
31 maja 2021 r., w godzinach 13.00 – 15.00 – dyżur pełni Pani Edyta Surdykowska, gab. 17,
1 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Anna Kowalewska, gab.19,
2 czerwca 2021 r., w godzinach 15.00 – 17.00 – dyżur pełni Pani Ewelina Woźniak, gab. 17,
7 czerwca 2021 r., w godzinach 13.00 – 15.00 – dyżur pełni Pan Mariusz Grossmann, gab. 21,
8 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Małgorzata Nierzwicka, gab. 15,
9 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Eliza Tasarz, gab. 14,
10 czerwca 2021 r., w godzinach 15.00 – 17.00 – dyżur pełni Pani Magdalena Bielawska, gab. 15,
lub porozmawiać ze specjalistami o nurtujących ich problemach telefonicznie.
Ponadto po zebraniu się grupy zainteresowanych rodziców proponują 2 godzinne warsztaty na temat Wspieranie dziecka przeżywającego trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną – wstępna rejestracja telefoniczna, pod numerem 89 – 649 – 24 – 35.
Ze specjalistami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Iławie można kontaktować się również mailowo lub pod numerem telefonu tj. 89 – 649 – 24 – 35 zgodnie z harmonogramem pracy pracowników pedagogicznych (harmonogram pracy pracowników pedagogicznych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Iławie wraz z adresami mailowymi znajduje się na stronie internetowej PCRE PPP w Iławie: www.pcre.ilawa.pl).
Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Iławie Serdecznie zapraszają Dziękuję za uwagę Justyna Sztachańska - pedagog szkolny
Sytuacja związana z pandemią Covid-19 ma wpływ na wiele sfer naszego codziennego funkcjonowania. Jedną z takich sfer jest zdrowie psychiczne. Przez bardzo długi czas trwania pandemii negatywnymi czynnikami, które wpływały na nasze codzienne funkcjonowanie było ograniczenie możliwości realizacji potrzeb takich jak zabawa, sport, udział w życiu społecznym i kulturalnym. Na szczęście aktualnie jesteśmy w momencie zakończenia okresu izolacji i powrotu dzieci i młodzieży do szkół, do grup rówieśniczych. Mając na celu pomoc w podniesieniu kondycji psychicznej uczniów, zbudowanie dobrych relacji rówieśniczych i ponowną integracje klas oraz wspieranie procesu adaptacji do rytmu nauki stacjonarnej, nasza szkoła wdrożyła Program Profilaktyki Zdrowia Psychicznego Po Pandemii Czwórka wraca do normalności. W ramach realizacji programu będą prowadzone zajęcia grupowe w klasach na wszystkich poziom edukacyjnych związanych z radzeniem sobie ze stresem, regulacją emocji, budowaniem odporności psychicznej. Ponadto przesyłane będą materiały edukacyjne dla dzieci i rodziców, tworzone są wystawy w gablotach szkolnych oraz plakaty związane z profilaktyką zdrowia psychicznego.
Coraz więcej rodziców z niepokojem obserwuje swoje dzieci i ich aktywność w mediach cyfrowych. Często pojawia się obawa, czy to, w jaki sposób dziecko korzysta z sieci, jest już problemem, czy mieści się w granicach normy. Jak to oszacować? Na co zwrócić uwagę? Jak zareagować, kiedy zauważymy, że nasze dziecko ma z tym kłopot?
Termin „nadużywanie internetu” odnosi się do sytuacji, w której dziecko traci kontrolę nad czasem spędzanym online. Badania naukowe prowadzone przed pandemią Covid-19 wskazywały na czas 4 godzin dziennie jako sygnał świadczący o mogącym rodzić się problemie. Dziś trudno jest rzetelnie ocenić, jaki czas spędzany przed ekranem przez nasze dzieci powinien być dla nas alarmowy. Jednak na pewno jako rodzice musimy być uważni na intensywność korzystania z sieci przez nasze dzieci. Jeżeli córka lub syn nie mogą przestać grać w gry komputerowe, a często kończy się to kłótnią w domu, kiedy dziecko zaczyna kłamać na temat korzystania z sieci, jeżeli pozostaje online w nocy, a może rezygnuje z zajęć, które do tej pory sprawiały mu przyjemność, bo przestają być dla niego atrakcyjne, przyjrzyjmy się sytuacji.
Dziś „pyszna” literatura! W książkach dla dzieci, młodzieży i dorosłych możemy często znaleźć opisy wspaniałych potraw, dań, a nawet sposoby ich serwowania! Mamy wyjątkowe zadanie dla Was, zwłaszcza dla tych, którzy uwielbiają gotować i mają kulinarną smykałkę.
Ugotujcie coś, pokażcie na zdjęciu Wasze potrawy i przyślijcie je do pań z biblioteki. Byłoby cudownie, gdyby obok zdjęcia pojawił się tytuł książki, z której wzięliście przepis. Wszystkich autorów zdjęć potraw zapraszamy po symboliczny upominek do biblioteki szkolnej.
W ubiegłym roku pandemia pokrzyżowała nam plany i uczniowie nie mieli, jak co roku, wykonywanych pamiątkowych zdjęć klasowych. Nauka w systemie hybrydowym, a w dalszej kolejności całkowity powrót dzieci do szkół, umożliwi realizację tych planów w przyszłym tygodniu i na początku czerwca.
Już w 2019 roku Rada Rodziców podjęła decyzję o współpracy z firmą TOMCOLOR z Iławy, która będzie wykonywała profesjonalne zdjęcia grupowe, koleżeńskie i legitymacyjne. Zdjęcia klasowe będą realizowane w plenerze, o ile pogoda na to pozwoli. Pozostałe w oddzielnym, wyznaczonym do tego celu, pomieszczeniu. Oto oferta:
Zdjęcie klasowe w formacie 15x20cm (1szt) – 15 zł
Zdjęcie legitymacyjne (4szt) – 15 zł
Zdjęcia portretowe 10x15 – 10 zł
Zdjęcia koleżeńskie 10x15 – 10 zł
Zdjęcia klasowe będzie można będzie zamawiać, kiedy do szkoły dostarczony zostanie pokazowy egzemplarz. W klasach I-III zamówienia najlepiej składać bezpośrednio u wychowawcy. W starszych klasach prosimy ustalić z dziećmi, jakie zdjęcia by Państwa interesowały.
Terminy: 24.05. (poniedziałek) klasy 7-8, 28.05. (piątek) klasy I-III, natomiast klasy 4-7 drugi tydzień czerwca.
Zapraszamy do udziału w plebiscycie na PIOSENKĘ TURYSTYCZNĄ i HARCERSKĄ. Po obejrzeniu filmu z wykonaniem utworów uczestników Szkolnego Konkursu Piosenki Turystycznej zapraszamy do głosowania w poniższym linku. Piosenka z największą liczbą głosów zdobędzie NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI.
Uniwersalne słowa Janusza Korczaka dotykają potrzeby pomocy, troski o drugiego człowieka.Tak bardzo aktualne zawsze!Ostatni rok pokazał nam, że mają spotęgowaną moc.Pomagajmy sobie, troszczmy się o siebie nawzajem!Świat jest wtedy piękniejszy.
Prawie miesiąc temu w naszej szkole, z okazji rocznicy Chrztu Polski, odbyły się dwa konkursy: jeden sprawdzający wiedzę z historii, drugi historyczno-plastyczny. Laureaci tychże konkursów zostali wyłonieni niemal od razu, jednak z uwagi na sytuację w naszym kraju, nie można im było wręczyć nagród.
Na szczęście wszystko powoli wraca do normy i 10 maja udało nam się zebrać wszystkich wyróżnionych i oficjalnie wręczyć im nagrody. Uczniowie otrzymali karty podarunkowe ufundowane przez Radę Rodziców oraz gadżety zasponsorowane przez Urząd Miasta oraz Starostwo Powiatowe. Dodatkowo dla laureata konkursu plastycznego starosta powiatowy przekazał książkę z gratulacjami.
Bardzo cieszymy się, że mogliśmy spotkać się w trochę szerszym gronie z tak radosnego powodu. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku, już w normalnych warunkach, konkursy również będą się cieszyły takim zainteresowaniem, a poziom będzie jeszcze wyższy.
W sobotę z klasą 7b porządkowaliśmy tereny wokół szkoły. Stworzyliśmy nowe miejsce na lekcje geografii- ogród skalny- tam będziemy rozpoznawali głazy, które pozostawiło ostatnie zlodowacenie.
Wymieniliśmy ziemię w gazonach przy wjeździe do szkoły i posiejemy tam nowe rośliny. Wjazd będzie wyglądał zachęcająco .
Posadziliśmy przygotowane sadzonki do donic na klombie przed wejściem do szkoły- niedługo na tabliczkach pojawią się nazwy roślin, które ułatwią ich rozpoznawanie.
Zapraszam do galerii zdjęć i króciutkich filmików z naszych działań.
Witajcie w maju, kiedy już zawitała wiosna fenologiczna.
W tym miesiącu pamiętajmy o poprawnym zachowaniu podczas spacerów i kłania się Święto niezapominajki.
Poznajemy dodatkowo nowe dni, które skupiają się na sprawach równie ważnych takich Święto ptaków wędrownych- staramy się nie zabierać terenów żerowania i bezpiecznych tras przelotów.
Dzień pszczół wg mnie powinien być cały rok, gdyż bez zapylaczy nie będzie jedzenia, więc dbajmy o ogrody i stawiajmy ule- dlatego w dużych miastach zakładamy ogrody na dachach razem z pasiekami.
Kolejne to : Dzień żółwia, tego gada często spotykacie w wielu domach, ale dobrze się czuje na wschodniej granicy naszego kraju.
Ostatnim dniem chcę zwrócić uwagę na bociany, czekaliśmy długo w tym roku na ich przyloty, które spowodowane były brakiem pożywienia i niskimi temperaturami .
Zapraszam na stronę internetową szkoły oraz na wystawę w szkole.
Dnia 4 maja nasi najmłodsi uczniowie zostali uroczyście przyjęci w poczet czytelników społeczności CZWÓRKI. Dzieci z wielkim zaangażowaniem i ciekawością „małego odkrywcy” czynnie uczestniczyły w zajęciach. Po obejrzeniu filmu - „Jak powstaje książka?” - wykonały przepiękne okładki do swoich ulubionych książek, którymi zapełniły półki na specjalnym regale. Na koniec odwiedziły bibliotekę. Mamy nadzieję, że będą często ją odwiedzać.
Od początku roku szkolnego w klasie 4 b wspólnie prowadzimy cykl lekcji wychowawczych, w których to uczniowie wchodzą w rolę nauczyciela i sami prowadzą zajęcia. Bez niczyjej pomocy opracowują wybrane zagadnienia, a następnie dzielą się efektami swojej pracy z innymi.
W minionym tygodniu w klasie 4 b miała miejsce kolejna nietypowa lekcja wychowawcza.
Już w pierwszych tygodniach roku szkolnego uczniowie podawali własne propozycje tematów poruszanych na godzinie wychowawczej. Następnie głosowali nad kolejnością ich realizacji.
Każdy z realizowanych tematów był przygotowywany całkowicie samodzielnie przez chętnych uczniów. Trzeba przyznać, że wykazali się przy tym ogromną pomysłowością, kreatywnością i zrozumieniemzagadnienia.
Dzięki tego typu lekcjom dzieci ćwiczą wystąpienia przed publicznością i uczą się szacunku do siebie nawzajem. Rozwijają umiejętności informatyczne, ćwiczą umiejętności interpersonalne, niezwykle potrzebne w życiu społecznym i zawodowym.
Powyższy temat został przygotowany przez Wiktorię i Macieja.
W związku z poprawiającą się sytuacją pandemiczną w kraju, czekają nas zmiany w sposobie nauczania. W najbliższym czasie, bo już od wtorku 04.05., do nauki stacjonarnej wracają wszyscy uczniowie klas I-III. Wszystko wskazuje na to, że od 17.05. dzieci z klas starszych będą realizować naukę w sposób hybrydowy.
Nie wiemy jeszcze dokładnie, jaki klucz przyjmiemy przy organizacji tego nauczania. Bardzo prawdopodobne będzie minimalizowanie strat nauczania na odległość i w związku z tym stacjonarna praca klas 8 (ze względu na tegoroczny egzamin) i klas 7 (ze względu na przyszłoroczny egzamin). Pozostałe klasy 4-6 niestety kontynuowałyby naukę zdalną (mamy jeszcze czas na nadrobienie zaległości) a przeszłyby na naukę stacjonarną po 27 maja. Na razie konsultujemy się i zbieramy opinie na ten temat. Dokładny plan dla poszczególnych oddziałów zostanie przedstawiony na początku maja.
Przyjętym przez nas priorytetem pracy szkoły na czas majowo- czerwcowego, stopniowego powrotu do szkoły, jest integracja, odbudowanie naturalnych więzi klasowo-rówieśniczych. Proszę nie sugerować się internetowymi straszakami o natłoku sprawdzianów i odpytywań czekających uczniów. Chciałbym te nastroje uspokoić. W „czwórce” nie naprawimy przez kolejne 2-3 tygodnie do zakończenia roku szkolnego tego, co przepracowaliśmy w ciągu 26-28 tygodni. Należy zaznaczyć jeszcze raz: najważniejszą dla nas sprawą jest to, aby uczniowie ponownie poczuli się dobrze w szkole, tak jak zawsze to było przed pandemią.
W sobotę 08.05, tj. sobota, odpracowujemy piątek po Bożym Ciele (za piątek 04.06). W tym dniu planujemy spotkania integracyjne uczniów z wychowawcą na świeżym powietrzu w formie zabaw, wyjść i wycieczek. Taka forma zajęć jest naszym zdaniem najbardziej właściwa. Chcemy, aby dzieci przed powrotem do szkoły, po tak długim okresie izolacji, miały okazję spędzić czas i odnowić relacje rówieśnicze. Szczegóły dla każdej klasy przedstawi wychowawca.
Dla klas ósmych w tym dniu zostaną zorganizowane konsultacje z języka polskiego (2h), matematyki (2h) oraz języka angielskiego (1h).
Pod koniec maja, w dniach 25-27 – wtorek- czwartek, uczniowie klas ósmych będą zdawać swój pierwszy ważny egzamin – egzamin ósmoklasisty. W tych dniach uczniowie klas I-VII nie mają lekcji.
Wszystko wskazuje na to, że od 01.06. wszyscy uczniowie wrócą do szkoły i lekcje będą odbywały się w sposób stacjonarny.
Mimo niezbyt wiosennej pogody, życzę całej społeczności szkolnej dobrego i radosnego wypoczynku na majówce.
Jak co roku uczniowie naszej szkoły przygotowali uroczyste obchody upamiętniające uchwalenie Konstytucji 3 Maja.
Przygotowaniado tegorocznego świętowania trwały kilka miesięcy. Wzięło w nich udział kilkanaście osób. Efektyich pracy oglądali wszyscy uczniowiepodczas lekcji wychowawczych w ostatnim tygodniu kwietnia.
W rolach głównych wystąpili uczniowie klasy 4 B:
Julia Adamska
Mateusz Bomblewicz
Michał Czepek
Agata Kłodowska
Wiktor Korinth
Maciej Łyżwa
Wiktoria Pawłowska
Wiktoria Romanowska
Katia Sieszputowska
Barbara Sznajder
Maciej Łyżwa
Zespół:
Perkusja - Tobiasz Biener
Flet - Tomasz Tęgowski
Pianino - Nell Obrębska
Śpiew:
Karolina Bakirzyńska
Aleksandra Kabzińska
Julia Mężykowska
Klaudia Rochnowska
Izabela Nieora
Iga Janiszek
Za scenariusz, reżyserię i montaż filmu odpowiedzialna była pani Kamila Fabisiak. Wielkie podziękowania należy też skierować do pani Marii Nawrott, opiekuna szkolnego chóru.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia efektów pracy naszych uczniów!
Pierwsze listy powstały 25 lat p.n.e. były to petroglify, czyli rysunki skalne.
Pierwszymi znakami były hieroglify. Ryto najpierw w kamieniu, a później do zapisywania informacji wykorzystywano m.in. drewno, tabliczki gliniane, papirus i pergamin.
Kolejno nadszedł czas na papier, który wynaleziono w Chinach w II w.n.e.
Wynalazcą druku był Johann Gutenberg, mieszkaniec Moguncji.
Pierwszym wydrukowanym dziełem Johanna Gutenberga była Biblia z 1455 roku, a na ziemiach polskich kalendarz krakowski z 1474 roku.
Listy natomiast pisano ręcznie, staranną kaligrafią.
Autorem najkrótszego listu w naszych czasach był Wiktor Hugo, który zaraz po opublikowaniu „Nędzników” napisał do wydawcy w sprawie powodzenia dzieła tylko jeden znak „?”. otrzymał równie zwięzłą odpowiedź: „!”.
Potem pisanie listów wyparł telefon.
Dzisiaj telefon komórkowy, pisanie SMS-ów, e-maili.
Choć wakacje coraz bliżej, uczniowie naszej szkoły nie zwalniają tempa i uczestniczą w konkursach. Ostatnio wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Polonistycznym PANDA. Pomimo trudnej sytuacji epidemicznej uczniowie z klas V-VIII stawili czoła wyzwaniu.
Czekamy z niecierpliwością na wyniki i życzymy sukcesów.