Nasza szkoła w dniach 8-9 września obchodziła Światowy Dzień Sportu oraz Światowy Dzień Fair-Play, które mają miejsce w tym tygodniu. W ramach tej akcji podczas lekcji wychowania został zorganizowany Bieg Fair Play dla wszystkich klas 4-8. Uczniowie po rozgrzewce przy muzyce oraz przypomnieniu zasad fair-play brali udział w biegu z przeszkodami.
Choć uczniowie klas czwartych uczą się w naszej szkole już od kilku lat, to nie da się ukryć, że ten rok będzie dla nich szczególny. Po pierwsze: zaczną się uczyć wielu nowych przedmiotów i każdy z nich będzie prowadzony przez innego nauczyciela. A po drugie ich wychowawczynią zostanie zupełnie inna pani, nie ta, która tak dobrze poznała ich we wcześniejszych latach. Dlatego wielu czwartaków z pewnością miało wiele obaw przekraczając 1 września znane mury budynku naszej szkoły.
Od kilku lat nasza szkoła regularnie uczestniczy w ogólnopolskiej akcji “Narodowe Czytanie”, która co rok jest organizowana przez Prezydenta RP. Jest to kampania, która ma na celu przede wszystkim promocję czytelnictwa, ale również lepsze zapoznanie ludzi z klasyką literatury polskiej. Już od wielu lat w pierwszą sobotę września, znani ludzie zachęcają do wspólnego odczytywania fragmentów wybranych dzieł. W tym roku czytano “Moralność pani Dulskiej”.
1 września to tradycyjnie powrót dzieci do szkół – uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
W SP4 uczniów powitali wychowawcy klas, a dyrektor szkoły uroczyście przyjął w sali gimnastycznej pierwszoklasistów i ich rodziców, a także ósmoklasistów, dla których ten rok to szczególny czas. Życzył wszystkim sukcesów, wytrwałości oraz motywacji do pracy.
W drugim tygodniu września w naszej szkole odbędą się spotkania rodziców i opiekunów dzieci z wychowawcą, podczas których zostanie omówiona praca i organizacja placówki w roku szkolnym 2021/2022. Zapraszamy serdecznie!
Początek nowego roku szkolnego wyznacza przed nami nowe zadania zawiązane z programem szczepień przeciw COVID-19. Jako placówka oświatowa jesteśmy zobowiązani do współorganizacji tego procesu przygotowanego przez MZ i MEN.
Stanie się przez dziecko pierwszoklasistą jest bardzo ważnym momentem w życiu całej rodziny. Wydarzenie to razem z dzieckiem przeżywają jego rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, co sprawia, że pierwsze dni w szkole otoczone są podniosłą, radosną, ale i pełną napięcia atmosferą. Wielu rodziców poszukuje podpowiedzi, co zrobić by przygotować swoje dziecko do trudnej roli bycia uczniem oraz ułatwić mu odnalezienie się w nowej rzeczywistości.
Pojście do szkoły jest na pewno ważnym wydarzeniem w życiu dziecka, ale jednocześnie stanowi naturalny, kolejny etap jego rozwoju. Dla większości dzieci to moment długo wyczekiwany, budzący obawy, ale i jednoczesnie ekscytujący, będący powodem do dumy. "Stresująca siła" faktu podjęcia nauki w szkole wynika przede wszystkim z tego, że dziecko znajduje się w sytuacji zupełnie dla siebie nowej, nieznanej, nieprzewidywalnej, wymagajacej zmiany dotychczasowego rytmu dnia.
Przygotowując dziecko do bycia pierwszoklasistą oraz myśląc o jego dobrej adaptacji do życia w szkole dobrze jest:
rozmawiać z dzieckiem o szkole, uprzedzać o czekających wydarzeniach, wyjaśniać je (opisując w sposób jasny, krótki, uczciwy, bez okazywania własnego niepokoju); można dostarczyć dziecku wcześniej informacji o tym:- jak wygląda dzień w szkole (lekcje, przerwy, dzwonki, obiady, prace domowe),- kto odbierze dziecko po lekcjach,
powinno uprzedzać się pewne problemy (np. co dziecko ma zrobić, jeśli się zgubi, co powiedzieć pani, gdy się spóźni lub zapomni czegoś spakować do tornistra, jak sygnalizować potrzebę skorzystania z toalety), ponieważ pewne zagadnienia, które dla dorosłych są oczywiste, dla dziecka stanowią nowość i mogą być niezrozumiałe lub groźne;
zachować "umiar" w poruszaniu tematu "szkoła", wybierać odpowiedni czas i miejsce na rozmowę, dostosować przekazywane informacje do stopnia zainteresowania dziecka;
przekazywać dziecku wiedzę o szkole nie tylko w rozmowie, ale i w zabawie, poprzez opowieści z własnego dzieciństwa, w bajkach itp.;
starać się przekazywać informacje o szkole tak, by budować jej pozytywny obraz (jako miejsca przyjaznego i interesującego), pokazywać dziecku "korzyści" płynące z bycia uczniem ("w szkole dowiesz się ciekawych rzeczy", "pani będzie was uczyła literek, liczenia, rysowania i organizowałą fajne zajęcia", "poznasz nowych kolegów, których możemy zaprosić na ..........");
włączyć dziecko w przygotowania do szkoły (zakupy szkolne, okładanie książek, zeszytów, kompletowanie piórnika), urządzania miejsca do pracy w domu;
okzywać dziecku uważność, cierpliwość i akceptację jego niepokojów, pytań, skarg, zmian w zachowaniu – dac dziecku czas na oswojenie się z nową sytuacją.
-czym jest świetlica szkolna, kiedy trzeba do niej pójść;
- ile czasu dziecko będzie przebywać w szkole,
- jak ma na imię nauczyciel,
Witamy wszystkich uczniów klas 1 i ich rodziców w Szkole Podstawowej Nr 4 w Iławie.
W związku z rozpoczęciem roku szkolnego 2020/2021 w trybie stacjonarnym zostało wydane Zarządzenie Dyrektora Szkoły określające procedury bezpieczeństwa.
Załącznik do Zarządzenia Nr 1/2020/2021
Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 4
im. Polskich Podróżników w Iławie
z dnia 28 sierpnia 2020 r.
Procedura bezpieczeństwa mająca na celu zapobieganie i przeciwdziałanie COVID-19 wśród uczniów, rodziców i pracowników szkoły obowiązujące na terenieSzkoły Podstawowej Nr 4 im. Polskich Podróżników w Iławie. Czytaj dalej
W imieniu organizatorów zapraszamy w sobotę i niedzielę 28-29 sierpnia w godzinach 12.00-18.00 do wnętrza Galerii Jeziorak (obok wejścia do Biedronki) do zapisów i odbioru numerów startowych dla maluchów, dzieci przedszkolnych i klas I-III. Biuro będzie czynne w godz. 12.00-18.00 . W nim również dodatkowe informacje. Finał projektu „JA TEŻ LUBIĘ BIEGAĆ” skierowanego dla tej grupy wiekowej będzie miał miejsce przed Galerią Jeziorak w dniu 4 września od godz. 11.00. Biegi będą rozgrywane w kilkuosobowych grupach wiekowych bez klasyfikacji na odcinku 60-100 m. Każde dziecko na mecie otrzyma medal i upominek od PZLA. Czeka na WAS 400 numerów startowych i Miasteczko Lekkoatletyczne przed halą sportową ICSTiR.
1 września to tradycyjnie szczególny dzień w życiu dzieci i młodzieży oraz ich rodziców- dzień rozpoczęcia nowego roku szkolnego.
W dalszym ciągu pełzająca pandemia powoduje szereg ograniczeń. W związku z powyższym uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2021/2022 odbędzie się w środę,1 września w dwóch turach:
I. godz. 9.00 klasy I – III - na placu rekreacyjnym (w razie opadów deszczu klasy I na sali gimnastycznej, pozostałe klasy II i III z wychowawcami w salach);
II. godz. 10.00 klasy IV - VIII na placu rekreacyjnym (w razie opadów deszczu klasy VIII na sali gimnastycznej, pozostałe klasy IV - VII z wychowawcami w salach);
W czasie spotkania uczniowie otrzymają podręczniki i materiały ćwiczeniowe (proszę o przygotowanie plecaków lub torebek).
Zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa epidemiologicznego z równoczesnym utrzymaniem trybu kształcenia stacjonarnego wymaga zachowania szczególnych zasad, zwłaszcza higienicznych. Do szkoły mogą wejść tylko uczniowie i pracownicy szkoły po uprzednim zdezynfekowaniu rąk.
W celu ograniczenia przyprowadzania dzieci przez dziadków, świetlica szkolna w bieżącym roku szkolnym czynna będzie od godz. 6.45 do godz. 16.45.
Trudnym wyzwaniem w tych warunkach jest organizacja dożywiania na stołówce. Obiady zostaną uruchomione od poniedziałku, 6 września. Planuje się organizację stałych grup uczniów jedzących posiłki na wyznaczonym czasie przerw obiadowych. Bardzo proszę o złożenie deklaracji w pierwszych dniach września.
Szczegółowe procedury zostaną opublikowane do piątku 27 sierpnia.
Interesanci szkoły będą przyjmowani w sekretariacie i u dyrektora szkoły po uprzednim umówieniu się telefonicznym (nr 89 649 41 98) lub mailowym sekretariat{@]sp4.ilawa.pl.
Mam nadzieję, że podjęte decyzje dotyczące organizacji nauki i zachowanie rygorystycznych zasad higieny osobistej wraz z bezwzględnym przestrzeganiem zasady, że do szkoły mogą przychodzić tylko osoby zdrowe, umożliwią zachowanie stacjonarnego trybu nauczania.
Uczniowie z klas II i III naszej szkoły wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Polonistycznym "Z poprawną polszczyzną na co dzień". Pola Pogodowska z 2b, Zofia Olszewska z 2b i Oliwier Mężykowski z 2a dostali się do finału konkursu. Po napisaniu finałowej pracy Pola Pogodowska otrzymała tytuł laureatki III miejsca, a Oliwier Mężykowski i Zofia Olszewska tytuł laureatów IV miejsca. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Kangur Matematyczny to międzynarodowy konkurs adresowany do wszystkich typów szkół. W Polsce jego głównym organizatorem jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych w Toruniu. Patronat nad konkursem sprawują Wydział Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu oraz Polskie Towarzystwo Matematyczne. W konkursie przyznawane są nagrody laureata, za wynik bardzo dobry i wyróżnienia. Uczennica Julia Brzeska z kl.2a uzyskała wynik bardzo dobry. Wyróżnienia otrzymali: Zofia Olszewska z kl. 2b, Oliwier Mężykowski z kl. 2a,Pola Pogodowska z kl. 2b. Wyróżnienie otrzymała również Alicja Markowska z kl. 8a. Gratulujemy wysokich wyników i życzymy dalszych sukcesów. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie i zapraszamy za rok. Szkolny organizator konkursu,
Nikt i nic nas nie powstrzyma, jeśli chcemy się uczyć I rozwijać nasze pasje... Laureaci i finaliści Wojewódzkich Konkursów Kuratoryjnych, zdobywcy wysokich lokat w wielu innych konkursach pozaszkolnych i szkolnych odebrali dzisiaj dyplomy, nagrody i wyróżnienia.
Kończący się rok szkolny 2020/2021 był dla nas wszystkich czasem wytężonej pracy w dynamicznie zmieniających się warunkach. Doświadczenie poprzedniego roku i wyciągnięte z niego wnioski, pozwoliły zrealizować główne zadania szkoły. Przyniósł nowe wyzwania i problemy, które należało na bieżąco rozwiązywać. Całość podejmowanych decyzji podyktowana była dobrem całej szkolnej społeczności.
Dzięki Państwa pomocy, ogromnemu zaangażowaniu i wielu rodzinnym wyrzeczeniom, udało nam się przeprowadzić szkołę przez tę zdalną rzeczywistość. Współpraca przebiegała na stopie zrozumienia i tolerancji, a także otwartych rozmów w sytuacjach problemowych.
Serdecznie dziękujemy za życzliwość oraz zrozumienie i gratulujemy wytrwałości w osiąganiu wspólnych sukcesów w całym procesie edukacyjnym.
Życzymy Państwu i Dzieciom przede wszystkim zdrowia. Aby nadchodzący wakacyjny czas wypełniony był zasłużonym i przede wszystkim bezpiecznym wypoczynkiem. Niech nowe przeżycia dodadzą sił i energii oraz będą inspiracją i motywacją w nowym nadchodzącym roku szkolnym.
Dyrekcja oraz Grono Pedagogiczne
Zakończenie roku szkolnego w dniu 25.06.2020 r. odbędzie się zgodnie z harmonogramem w warunkach bezpieczeństwa sanitarnego.
godz. 8.00 – pożegnanie absolwentów
godz. 9.30 – klasy I – III
godz. 11.00 – klasy IV – VII
Świetlica jest czynna w godz. 6.45 – 12.00. Obiady nie będą wydawane.
Wydanie zaświadczeń egzaminacyjnych ósmoklasistom nastąpi 9 lipca 2021 r. wg harmonogramu:
Wakacje dla dzieci i młodzieży to wspaniały czas relaksu i odpoczynku, jednak, aby przebiegły one szczęśliwie i wszyscy wrócili wypoczęci do swych domów, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. W związku z tym w ubiegłym tygodniu asp. Joanna Kwiatkowska przeprowadziła wirtualne spotkania z uczniami wszystkich klas I – VIII, przypominając o zasadach bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji. W klasach 6 – 8 dodatkowo przypomniała uczniom, kto to jest nieletni oraz jakie ma prawa i obowiązki. Uczniowie dowiedzieli się, jak klasyfikowane są różne działania naruszające prawo i jaka grozi za nie kara. Policjantka przedstawiła również środki wychowawcze i poprawcze, które mogą być zastosowane wobec osoby nieletniej.
Bardzo dziękujemy za zaangażowanie i wykonanie pięknych prac, które zdobią nasze tereny zielone. Dbajmy o zapylaczy, gdyż dzięki nim mamy co jeść, a jeżeli znamy rośliny to pomagamy środowisku i upiększamy otoczenie.
Oto zwycięzcy:
I miejsce: Dominik Typa 4a, -Domek dla owadów
Tabliczki na rośliny rabatowe
II Miejsce: Urbańska Lena 7b, Kabzińska Aleksandra 6d, Tobiasz Biener 7e, Aleksander Peglan 4b;
III miejsce: Karolina Bakirzyńska 6d, Oliwia Słowik 5a, Maciej Szeszel 5a,
Kacper Borszewski 7b, Anna Fafińska 6d, Bartosz Kopeć 6d
W poniedziałek 07.06.2021 r. w ramach zajęć reintegracyjnych i Programu Profilaktyki Zdrowia Psychicznego ,, Czwórka wraca do normalności” p. Ewelina Woźniak psycholog z PCRE Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Iławie zrealizowała w klasie 6b i 7e zajęcia psychoedukacyjne ,, Jak radzić sobie ze stresem i niepokojem po powrocie do szkoły z nauki zdalnej?” Zaś we wtorek 08.06.2021 r. przez wychowawców i pedagoga szkolnego został zrealizowany we wszystkich klasach III, program wychowawczy ,,Będę Czwartakiem”. Został on przeprowadzony w formie zajęć z wykorzystaniem filmiku pt.,, Dzień Czwartaka” przygotowanego przez wychowawców i uczniów kl. IV i zajęć z wykorzystaniem prezentacji przygotowanej przez pedagoga szkolnego ,,Trzeciaku od września będziesz już Czwartakiem”. Zostały również uczniom klas III wręczone upominki w imieniu uczniów klas IV - ,,Niezbędnik Czwartaka” i tabliczka mnożenia w dużym formacie.
W czerwcu poznajemy ostatnie propozycje, które mają nas uwrażliwiać w dbałości o naszą planetę i kontynuować małe działania w najbliższym otoczeniu.
Ciekawe święta jak „Dzień żyrafy” -tak jak jej najdłuższa szyja u ssaków- obchodzimy w najdłuższy dzień roku. A ostatniego dnia pomyślmy o motylu kapustniku, który już niedługo może trafić na listę gatunku zagrożonego z powodu nasilonych oprysków chroniących kapusty.
Myślą przewodnią na wakacje jest – pamiętaj o śmieciach- wyrzucaj do odpowiednich pojemników.
Bardzo dziękuje wszystkim, nawet za chwilkę zastanowienia się nad prezentowanymi świętami.
Życzę wszystkim słonecznych i odpowiedzialnych wakacji i cieszę się, że gracie w warcaby.
Przyszły rok będzie ważnym momentem nie tylko dla Państwa dzieci, ale także dla Was samych. Rozpoczęcie nauki w szkole to nowe miejsce, nowi nauczyciele, a także nowi koledzy i koleżanki. To również nowe zasady i oczekiwania, które mogą okazać się dla Pierwszoklasisty źródłem niepokoju i niepewności, czy poradzi sobie w nowej roli. Aby dzieci mogły oswoić się wcześniej z nowym środowiskiem, w tym celu szkoła organizuje spotkanie integracyjne. W tym celu zapraszamy 23.06.2021 r. rodzica z dzieckiem na spotkanie z Dyrekcją Szkoły i przyszłym wychowawcą: kl. 1a godz. 17.00 kl. 1b godz. 17.30 kl. 1c godz. 18.00
Nell Obrębska (uczennica naszej szkoły) i Agata Bernaciak to dwie młodziutkie uczennice iławskiej szkoły muzycznej, które wystartowały w międzynarodowym konkursie online Wiedeńska wiosna muzyczna. Poradziły sobie w nim znakomicie
PROGRAM PROFILAKTYKI ZDROWIA PSYCHICZNEGO PO PANDEMII
10 STRATEGII DLA WYPALONYCH RODZICÓW
Czym jest wypalenie rodzicielskie?
Wypalenie zawodowe to termin dość powszechnie znany, nie wszyscy jednak wiedzą, że zjawisko wypalenia rodzicielskiego będzie miało analogiczny mechanizm oraz skutki. Wypalenie jest ściśle powiązane z przewlekłym stresem oraz sytuacją gdy sił i zasobów jest mniej niż potrzeb. Szczególnie to widać podczas pandemii, gdyż rodzice, pozbawieni pomocy dziadków, niań i szkoły, sami muszą dźwigać ciężar opieki nad dziećmi. Do tego dochodzi jeszcze własna praca zdalna, brak poczucia
bezpieczeństwa finansowego i zdrowotnego, utrata lub ograniczenie możliwości rozwoju osobistego, a także izolacja społeczna.
Pasje są niezwykle ważne w życiu każdego człowieka. Są jak podmuch szczęścia, pozwalają na chwilę oderwać się od codzienności.
Uczniowie naszej szkoły udowodnili, że nie ma rzeczy niemożliwych i mimo długiej izolacji społecznej pozostali wierni swoim zainteresowaniom. W tym trudnym dla nasz wszystkich czasie nie zaprzestali pielęgnowania tego, co mają w sobie najcenniejszego: talentu.
Zapraszam do obejrzenia filmu przedstawiającego pasje naszych uczniów.
Jednocześnie ogromne podziękowania kieruję do Urzędu Gminy Iława, który wsparł naszą akcję, przekazując zestawy gadżetów dla każdego uczestnika SZKOLNEGO TALENT SHOW.
Upominki zostaną przekazane uczniom już niebawem, podczas oficjalnej uroczystości.
W tym miejscu znajdziesz listę telefonów pod którymi możesz uzyskać fachową pomoc w przypadku kryzysu emocjonalnego. Pod tymi numerami skontaktujesz się ze specjalistami, którzy pomogą Tobie i Twoim bliskim przebrnąć przez najtrudniejsze momenty. W wielu podanych miejscach dyżurują psycholodzy i inni specjaliści, którzy są w stanie pomóc w wyjściu z kryzysu lub przekierować do odpowiednich miejsc pomocowych. Poza konkretną pomocą ważna jest też zwykła, przyjazna rozmowa z kimś zaufanym. Nawet w najgorszym kryzysie nie jesteś sam(a).
Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Iławie, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Iławie wychodząc naprzeciw potrzebom wynikającym z powrotu dzieci i młodzieży do nauki stacjonarnej proponuje priorytetową realizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla rodziców uczniów, którzy przeżywają trudności i problemy związane z adaptacją do „nowej” sytuacji. W ramach podjętych działań proponują porady/konsultacje dla rodziców uczniów w kontakcie bezpośrednim (nie potrzeba składać zgłoszeń) lub telefonicznie pod numerem 664–473-426ukierunkowane na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.
Zainteresowani RODZICE mogą zgłaszać się osobiście do ich placówki w następujących terminach:
31 maja 2021 r., w godzinach 13.00 – 15.00 – dyżur pełni Pani Edyta Surdykowska, gab. 17,
1 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Anna Kowalewska, gab.19,
2 czerwca 2021 r., w godzinach 15.00 – 17.00 – dyżur pełni Pani Ewelina Woźniak, gab. 17,
7 czerwca 2021 r., w godzinach 13.00 – 15.00 – dyżur pełni Pan Mariusz Grossmann, gab. 21,
8 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Małgorzata Nierzwicka, gab. 15,
9 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Eliza Tasarz, gab. 14,
10 czerwca 2021 r., w godzinach 15.00 – 17.00 – dyżur pełni Pani Magdalena Bielawska, gab. 15,
lub porozmawiać ze specjalistami o nurtujących ich problemach telefonicznie.
Ponadto po zebraniu się grupy zainteresowanych rodziców proponują 2 godzinne warsztaty na temat Wspieranie dziecka przeżywającego trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną – wstępna rejestracja telefoniczna, pod numerem 89 – 649 – 24 – 35.
Ze specjalistami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Iławie można kontaktować się również mailowo lub pod numerem telefonu tj. 89 – 649 – 24 – 35 zgodnie z harmonogramem pracy pracowników pedagogicznych (harmonogram pracy pracowników pedagogicznych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Iławie wraz z adresami mailowymi znajduje się na stronie internetowej PCRE PPP w Iławie: www.pcre.ilawa.pl).
Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Iławie Serdecznie zapraszają Dziękuję za uwagę Justyna Sztachańska - pedagog szkolny
Sytuacja związana z pandemią Covid-19 ma wpływ na wiele sfer naszego codziennego funkcjonowania. Jedną z takich sfer jest zdrowie psychiczne. Przez bardzo długi czas trwania pandemii negatywnymi czynnikami, które wpływały na nasze codzienne funkcjonowanie było ograniczenie możliwości realizacji potrzeb takich jak zabawa, sport, udział w życiu społecznym i kulturalnym. Na szczęście aktualnie jesteśmy w momencie zakończenia okresu izolacji i powrotu dzieci i młodzieży do szkół, do grup rówieśniczych. Mając na celu pomoc w podniesieniu kondycji psychicznej uczniów, zbudowanie dobrych relacji rówieśniczych i ponowną integracje klas oraz wspieranie procesu adaptacji do rytmu nauki stacjonarnej, nasza szkoła wdrożyła Program Profilaktyki Zdrowia Psychicznego Po Pandemii Czwórka wraca do normalności. W ramach realizacji programu będą prowadzone zajęcia grupowe w klasach na wszystkich poziom edukacyjnych związanych z radzeniem sobie ze stresem, regulacją emocji, budowaniem odporności psychicznej. Ponadto przesyłane będą materiały edukacyjne dla dzieci i rodziców, tworzone są wystawy w gablotach szkolnych oraz plakaty związane z profilaktyką zdrowia psychicznego.
Coraz więcej rodziców z niepokojem obserwuje swoje dzieci i ich aktywność w mediach cyfrowych. Często pojawia się obawa, czy to, w jaki sposób dziecko korzysta z sieci, jest już problemem, czy mieści się w granicach normy. Jak to oszacować? Na co zwrócić uwagę? Jak zareagować, kiedy zauważymy, że nasze dziecko ma z tym kłopot?
Termin „nadużywanie internetu” odnosi się do sytuacji, w której dziecko traci kontrolę nad czasem spędzanym online. Badania naukowe prowadzone przed pandemią Covid-19 wskazywały na czas 4 godzin dziennie jako sygnał świadczący o mogącym rodzić się problemie. Dziś trudno jest rzetelnie ocenić, jaki czas spędzany przed ekranem przez nasze dzieci powinien być dla nas alarmowy. Jednak na pewno jako rodzice musimy być uważni na intensywność korzystania z sieci przez nasze dzieci. Jeżeli córka lub syn nie mogą przestać grać w gry komputerowe, a często kończy się to kłótnią w domu, kiedy dziecko zaczyna kłamać na temat korzystania z sieci, jeżeli pozostaje online w nocy, a może rezygnuje z zajęć, które do tej pory sprawiały mu przyjemność, bo przestają być dla niego atrakcyjne, przyjrzyjmy się sytuacji.
Dziś „pyszna” literatura! W książkach dla dzieci, młodzieży i dorosłych możemy często znaleźć opisy wspaniałych potraw, dań, a nawet sposoby ich serwowania! Mamy wyjątkowe zadanie dla Was, zwłaszcza dla tych, którzy uwielbiają gotować i mają kulinarną smykałkę.
Ugotujcie coś, pokażcie na zdjęciu Wasze potrawy i przyślijcie je do pań z biblioteki. Byłoby cudownie, gdyby obok zdjęcia pojawił się tytuł książki, z której wzięliście przepis. Wszystkich autorów zdjęć potraw zapraszamy po symboliczny upominek do biblioteki szkolnej.