W 2022 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone w większości na tych samych zasadach, jakie obowiązują w 2021 r.
W przypadku egzaminu ósmoklasisty w 2022 r. oznacza to, że:
zadania egzaminacyjne będą sprawdzały wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach egzaminacyjnych z grudnia 2020 r., a nie jak w ubiegłych latach w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
obowiązują aneksy do informatorów opublikowane w grudniu 2020 r. i dostępne na stronie internetowej CKE,
uczniowie przystąpią do egzaminu z trzech przedmiotów, tj. z języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego; nie będzie przeprowadzany egzamin z przedmiotu dodatkowego (egzamin ten zostanie przeprowadzony po raz pierwszy w 2024 r.),
w arkuszach egzaminacyjnych będzie mniej zadań niż było w roku 2019, natomiast czas na rozwiązanie zadań pozostanie taki sam jak dotychczas,
w arkuszach egzaminacyjnych będzie mniej zadań otwartych,
w przypadku egzaminu z języka polskiego uczeń będzie mógł wybrać temat wypracowania spośród dwóch: rozprawki albo opowiadania, a w wypracowaniu będzie mógł odnieść się do dowolnej lektury obowiązkowej spełniającej warunki tematu,
w przypadku egzaminu z matematyki w arkuszu nie będzie zadań dotyczących dowodów geometrycznych, a wymagania dotyczące działań na pierwiastkach, stereometrii będą sprawdzane w ograniczonym zakresie,
w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego oczekiwanym średnim poziomem biegłości językowej, w tym w zakresie środków językowych w wypowiedziach pisemnych, będzie poziom A2 (w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego).
Egzaminy zewnętrzne w 2023 r.
Planuje się, że w 2023 r. egzaminy zewnętrzne zostaną przeprowadzone zgodnie z przepisami określonymi w ustawie o systemie oświaty, rozporządzeniach o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym oraz rozporządzeniach o podstawie programowej kształcenia ogólnego odpowiednio w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Do obecnie obowiązujących przepisów prawa wprowadzona zostanie zmiana, tj. w przypadku egzaminu ósmoklasisty w 2023 r. – rezygnacja z egzaminu z przedmiotu dodatkowego do wyboru (egzamin ten zostanie po raz pierwszy przeprowadzony w 2024 r.)
Ewentualne decyzje dotyczące zawężenia zakresu wiadomości i umiejętności sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych w 2023 r. będą podejmowane – w zależności od sytuacji epidemicznej – w roku szkolnym 2021/2022.
LOKALNE ORGANIZACJE POZARZĄDOWE : OPISUJEMY I "PROJEKTUJEMY"
Uczniowie klas VIII realizowali projekt integrujący wiedzę i umiejętności z wiedzy o społeczeństwie i informatyki:LOKALNE ORGANIZACJE POZARZĄDOWE . W ramach projektu powstało 12 realizacji, w tym również jedna międzyklasowa. Uczniowie przygotowali materiały informacyjne na temat Fundacji Rozwoju Warmii i Mazur, Klubu Sportowego Jeziorak Iława, UKS Jeziorak, Klubu Wioślarskiego WIR, Monaru, Stowarzyszenia Szkoła Pływania ORKA, Stowarzyszenia na rzecz osób niepełnosprawnych PROMYK, Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Koło Iława PSONI. Powstały również “prace twórcze”: uczniowie mogli “wykreować organizację pozarządową”, która mogłaby potencjalnie działać lokalnie. Powstały pomysły ukierunkowane na pomoc zaniedbanym środowiskowo dzieciom “Zakątek Miłości”, osobom starszym “CORONAGRAND” i osobom zagrożonym bezdomnością “Nie bądź obojętny” - co świadczy o dojrzałości i dużej świadomości społecznej uczniów.
opiekunowie projektu: Anna Szołucha, Ewa Michlińska, Krystian Olejnik
- propagowanie aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu
- propagowanie spędzania czasu w gronie rodzinnym
- propagowanie bezpiecznych miejsc na terenie naszego miasta, gdzie można rozwijać sprawność fizyczną
ZADANIE:
Znajdź wyznaczone miejsce na wybranym szlaku i razem z rodziną (np. z rodzicami, rodzeństwem) lub ze znajomymi (2-3 osoby) podejmij tam aktywność - wykonaj aktywność zgodną z przeznaczeniem tego miejsca (np. spacer, zabawa, ćwiczenie) - jeśli to możliwe. Udokumentuj wizytę w wybranym miejscu oraz prześlij cały szlak do swojego nauczyciela WF lub wychowawcy (dotyczy klas 1-3).
NAGRODA:
Oprócz wartości płynących z aktywności fizycznej tj.:
- podnoszenie sprawności
- lepsze samopoczucie
- zadowolenie
-uśmiech na twarzy
Za każde udokumentowanie jednego całego szlaku w formie fotorelacji i/lub nagrania z podjętej aktywności w danym miejscu (jeśli jest to możliwe), przesłanej na prywatny czat w aplikacji Teams do swojego nauczyciela wychowania fizycznego lub wychowawcy (dotyczy klas 1-3)
Otrzymasz: ocenę bardzo dobrą (zespół koleżeński) celującą (rodzina) z przedmiotu wychowanie fizyczne.
Nie zapomnij opisać, gdzie zdjęcie i/lub nagranie zostało wykonane. Koniecznie dodaj informację, który to szlak.
REGULAMIN:
W zabawie terenowej uczestniczą uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 w Iławie z klas I-III oraz IV-VIII wraz z rodziną lub w niewielkich 2-3 osobowych zespołach koleżeńskich;
Zabawa polega na odnajdywaniu wyznaczonych miejsc, które są opisane w poszczególnych trasach – szlakach. Można to robić na raty, czyli np. przeznaczyć dwa popołudnia na dotarcie do określonych na Szlaku miejsc
Po dotarciu do wybranego miejsca należy:
A) zapoznać się z regulaminem obiektu (jeśli się znajduje)
B) wziąć udział w aktywności, do której uczestnik dotarł (jeśli jest taka możliwość)
C) wykonać zdjęcie i/lub nagrać krótki filmik z miejsca, w którym uczestnik/uczestnicy się znajdują
D) odesłać zdjęcia i/lub nagrania (najlepiej z całego SZLAKU) do swojego nauczyciela wychowania fizycznego lub wychowawcy (dotyczy klas 1-3) w aplikacji Teams – na prywatny czat wraz ze wskazaniem wybranego szlaku i krótkim opisem odwiedzonego miejsca oraz podjętej aktywności.
Każdy uczestnik zobowiązany jest do zachowania bezpieczeństwa podczas poruszania się po mieścieoraz w odwiedzonych miejscach np. nie należy wchodzić na pomosty, należy korzystać z miejsc zgodnie z ich przeznaczeniem i z poszanowaniem
Biorąc udział w “Rodzinnej Zabawie Terenowej” każdy uczestnik biorący udział jako “zespół koleżeński” potwierdza, że rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na udział w zabawieoraz biorą odpowiedzialność za swoje dziecko
Biorąc udział w “Rodzinnej Zabawie Terenowej” uczestnik/uczestnicy potwierdzają zapoznanie się z regulaminem
Czas trwania „Rodzinnej zabawy terenowej”: do 30.05.2021
MIEJSCA DO ODNALEZIENIA:
SZLAK „DZIECIĘCA ZABAWA”
Znajdź place zabaw:
Plac zabaw na "dzikiej plaży" ul. Kajki
Plac zabaw na „Wyspie Młyńskiej”(za Lidlem)
Plac zabaw nad rzeką Iławką
Plac zabaw na osiedlu Piastowskim „z łódką”(ul. Zielona)
Plac zabaw na ul. Chełmińskiej
Plac zabaw na Lipowym Dworze obok boiska „Orlik”
SZLAK „SIŁOWNIE POD CHMURKĄ”
Znajdź siłownie pod chmurką:
Za szpitalem
Na boisku SP 5
Przy Ekomarinie
Na os. Piastowskim
Za lodowiskiem
SZLAK „GRY ZESPOŁOWE”
Znajdź boiska:
Orlik Osiedle lubawskie
Orlik Przy szkole SP 5
Orlik Za Bricomarche
Boisko do siatkówki plażowej na “dzikiej plaży” lub przy mechaniku
Boisko osiedlowe na os. Piastowskim
Stadion Miejski – boiska piłkarskie
SZLAK „WODNE ATRAKCJE TURYSTYCZNE”
Znajdź atrakcje związane z wodą:
Fontannę w parku miejskim
Fontanny na “starym mieście”
Fontannę nad Małym Jeziorakiem (obok galerii Jeziorak i restauracja “U Czapy”)
Fontannę na WYSPIE MŁYŃSKIEJ (za Lidlem)
Wieżę ciśnień na os. Podleśnym
SZLAK “SPORTY I AKTYWNOŚCI WODNE”
Znajdź miejsca związane z aktywnościami wodnymi:
Basen Miejski
WIR Iława - ekomarina
Plaża Miejska “Dzika”
Plaża Miejska “Kormoran/Prawdziwka”
Port Iława - przystań żeglarska
Ekomarina – SSW Iława
SZLAK LEŚNY - Turystyka Piesza
Znajdź miejsca do pieszych wędrówek:
Ścieżka edukacyjna nad Jeziorem Slim
Nadleśnictwo Iława
Las za os. Podleśnym - strzelnica
Lasek miejski (za stacją ORLEN i dworcem PKP Iława Miasto)
SZLAK “NA KÓŁKACH”
Znajdź miejsca do jeżdżenia:
Skatepark przy parkingu basenu miejskiego
Pumptrack przy parkingu rynku miejskiego ul. Kopernika
Miasteczko ruchu drogowego ul. Szeptyckiego naprzeciwko Baru Centrum
Ścieżka rowerowa na Skarbek
Ścieżka rowerowa nad Iławką
Trasy rowerowe w Lasku Miejskim (za stacją ORLEN i Dworcem PKP Iława Miasto)
SZLAK “SPORTY INDYWIDUALNE”
Znajdź miejsca do uprawiania sportów indywidualnych:
Stadion Miejski - Bieżnia LA/skocznia w dal
Bieżnia tartanowa na ścieżce w stronę Skarbka
Lodowisko Miejskie
Korty do tenisa ziemnego
Stoły do tenisa stołowego „pod chmurką”
Bieżnia lekkoatletyczna w SP5
SZLAK “RYWALIZACJA SPORTOWA”
Znajdź miejsca startów zawodów sportowych rozgrywanych w Iławie:
Miejsce startu Iławskiego Półmaratonu (most Mały/Duży Jeziorak)
Miejsce startu ParkRun Iława (obok Basenu Miejskiego)
Miejsce startu Iławskiego Rajdu Pływackiego (pomost za amfiteatrem im. Louisa Armstronga w Iławie)
Miejsce startu Iławskiej Nocnej 5km (Start/Meta znajduje się na ul. Jana III Sobieskiego przed rondem na wysokości Rezydencji Starty Spichlerz)
Miejsce startu Rajdu Rowerowego “Wyścig Pięciu Jezior” (Start i meta znajduje się przy stacji Duet na ul. Lubawskiej)
Kwiecień to miesiąc przypominania o Ziemi. Chcemy wypoczywać w czystym środowisku, słuchać śpiewu ptaków i pływać w przejrzystych wodach na całym świecie. Zadbajmy o otoczenie, a przyroda nam się odwdzięczy.
Takie miejsca w lesie przecież nie zachęcają do spacerów.
Zapraszam do udziału w konkursach, informacje na stronie internetowej szkoły- czekają ciekawe nagrody.
Na świecie Dzień Ziemi obchodzony jest od 1970 roku, a w Polsce od 1990 roku.
Podczas Międzynarodowego Dnia Ziemi często podkreśla się, że o planetę muszą dbać wszyscy: bez względu na wyznanie, przynależność etniczną, poglądy, zarobki czy miejsce zamieszkania. Ekolodzy zaznaczają, że w tym sensie Dzień Ziemi powinien stanowić okazję do wspólnych działań mających na celu ochronę środowiska, ochronę Ziemi. Powinniśmy pamiętać o tym każdego dnia i działać na rzecz ekologii i ochrony naszej planety.
Jak możemy to zrobić?
1. Gaś zbędne światło, pamiętając o tym aby nie zużywać energii elektrycznej niepotrzebnie.
2. Wyjmuj ładowarkę do telefonu i inne z gniazdka od razu po naładowaniu baterii, pamiętając o tym, żeby niepotrzebnie nie zużywać energii elektrycznej.
3. Wymień tradycyjne żarówki na świetlówki energooszczędne lub LED.
4. Na zakupy zabieraj torbę wielokrotnego użytku. Nie używaj jednorazowych torebek foliowych.
5. Wybieraj produkty w opakowaniach szklanych zamiast plastikowych.
6. Nie korzystaj z jednorazowych kubków, sztućców, talerzy.
7. Wybierz kąpiel pod prysznicem zamiast w wannie.
8. Dbaj o sprzęt elektroniczny i elektryczny, żeby służył nam jak najdłużej.
9. Segreguj i wyrzucaj śmieci we właściwy sposób (zawsze do kosza).
10. Częściej poruszaj się na rowerze lub pieszo, niż samochodem.
Podejmij wyzwanie: Poszukaj przyrody wokół siebie. Wyjdź z domu i poszukaj przyrody w różnych miejscach, zobacz jak ona walczy o swoją przestrzeń (np. Jak rosną drzewa? Ile ich jest w Twojej okolicy? Czy zdarzają się rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi?), przyjrzyj się przyrodzie w Twojej okolicy.
A może lubisz kwiaty? Przy pomocy osoby dorosłej lub samodzielnie posadź kwiatka, sadzonkę, cebulkę na swoim balkonie, na działce czy przy bloku. Zrób zdjęcie i wyślij do mnie poprzez czat w Teams. Z nadesłanych zdjęć stworzymy KOLAŻ PRZYRODNIKA naszej szkoły.
Dbajmy razem o naszą planetę i doceniajmy ją każdego dnia!
W czwartek w miarę możliwości – wybierzcie kolor zielony wśród swojej garderoby
14 kwietnia obchodziliśmy 1055. rocznicę przyjęcia chrztu przez Polskę.Uczniowie klas 4-8 upamiętnili ten dzień, wykonując prace plastyczne o tejże tematyce.
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, uczniowie stworzyli wspaniałe dzieła, włożyli w nie dużo pracy. Ostateczna lista laureatów prezentuje się następująco:
I miejsce: Tobiasz Biener klasa 7d
II miejsce: Anna Olszewska klasa 4c
III miejsce: Szymon Sobotka klasa 6a
Kilka osób otrzymało też wyróżnienia. Zdobywcy pierwszych trzech miejsc otrzymają karty podarunkowe do wykorzystania w sklepie Empik. Na osobywyróżnione oraz pozostałych uczestników konkursu również czekają miłe niespodzianki w postaci zestawów gadżetów.
Wręczenie nagród nastąpi już niebawem, po świętach majowych. Nagrody główne zasponsorowała Rada Rodziców. Gadżety ufundował Urząd Miasta Iława oraz Starostwo Powiatowe w Iławie.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy. Zarówno nagrodzone prace, jak i wszystkie pozostałe, można oglądać na szkolnej wystawie.
14 kwietnia 2021 r. obchodziliśmy1055. rocznicę przyjęcia Chrztu przez Polskę. Z tej okazji właśnie tego dnia odbył się szkolny konkurs historyczny, w którym sprawdzano wiedzę na ten temat.Wzięli w nim udział uczniowie klas 4-8, z podziałem na dwie kategorie:
I kategoria klasy 4-5
II kategoria klasy 6-8
Łącznie w obu kategoriach wzięło udział 46 uczniów.
Konkurs został przeprowadzony na żywo za pomocą Microsoft Teams oraz platformy Kahoot.
Uczniowie wykazali się ogromną wiedzą, rywalizacja była niezwykle zacięta i do ostatniego pytania nie było wiadomo, kto zwycięży. Ostateczne wyniki prezentują się następująco:
W kategorii klas 4-5:
I miejsce: MaciejSzeszel klasa 5a
II miejsce: Wiktoria Malewicz klasa 5b
III miejsce: Jan Koprowski klasa 5a
W kategorii klas 6-8:
I miejsce: KarolinaBakirzyńska klasa 6d
II miejsce: Julia Mężykowska klasa 6d
III miejsce: Tobiasz Biener klasa 7d
Wszyscy laureaci otrzymali karty podarunkowe do zrealizowania w Empiku. Uczniowie, którym nie udało się zdobyć miejsca w pierwszej trójce, ale którzy osiągnęli bardzo wysokie wyniki, również zostali nagrodzeni. Na nich czekały książki i inne gadżety.
Nagrody główne zostały ufundowane przez Radę Rodziców, a zestawy gadżetów przez Urząd Miasta Iława.
Bardzo cieszymy się, że pomimo obecnej sytuacji nasi uczniowie nie tracą ambicji i z wielkim entuzjazmem zaangażowali się w ten konkurs. Mimo tego, że zorganizowaliśmy go online, cieszył się dużym zainteresowaniem, co bardzo mile nas zaskoczyło.
Organizator: Edyta Portjanko Fundator nagród: Rada Rodziców SP Nr 4
WARUNKI UCZESTNICTWA W KONKURSIE
Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas 1-8.
Warunki uczestnictwa w konkursie: - akceptacja regulaminu konkursu; - wykonanie oraz dostarczenie do organizatora zadania kursowego w terminie określonym w regulamini
REGULAMIN KONKURSU
Termin dostarczenia prac: do 14 maja2021 r.do sali nr 2
Każdy domekpowinienmieć załączoną kartkę z opisem: imię i nazwisko autora, klasa.
Ocenie będą podlegać: - własny pomysł i wygląd; - staranność i estetyka wykonania; - wytrzymałość i przydatnośćowadom;
Prace uczniów oceni JURY w składzie: -przedstawiciel Rady Rodziców, - opiekun Samorządu Uczniowskiego, - organizator konkursu.
Imiona zwycięzców i klasa- zostaną ogłoszone w drugiej połowie maja 2021 r. na stronie internetowej szkoły.
Prace konkursowe stanowią własność organizatora i nie podlegają zwrotowi.
Ważne informacje dla uczestników konkursu:
Domki dla owadów będą umieszczone na klombach szkoły.
Na domku umieścić swój podpis jako twórcy pracy- np. inicjały i klasę
Należy zaplanować kształt domku i materiały z jakich on powstanie. Do budowy możnaużyć właściwie wszystkiego, co naturalne: puste łodygi,słoma, szyszki, połamane patyki, fragmenty kory, możemy skorzystać również z materiałów budowlanych, np. cegły dziurawki, pustaki, siatki. Wiele pomysłów można znaleźć na stronach internetowych.
Dla uczestników konkursu przygotowano nagrody, które przydadzą się w pracach z roślinami na własnym balkonie lub ogródku. Dodatkową nagrodą jest 6 z przedmiotu jako zaangażowanie w życie szkoły.
TABLICZKA do oznaczania roślin rabatowych
PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE
organizator: Bożena Tyszkiewicz fundator nagród: Rada Rodziców SP Nr 4
WARUNKI UCZESTNICTWA W KONKURSIE
Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas 1-8.
Warunki uczestnictwa w konkursie:
- akceptacja regulaminu konkursu,
- wykonanie oraz dostarczenie do organizatora zadania konkursowego w terminie określonym regulaminem.
REGULAMIN KONKURSU
Termin dostarczenia prac: do 30 kwietnia 2021 r do sali nr 12.
Każda tabliczka powinna mieć załączoną kartkę z opisem: imię i nazwisko autora, klasa.
Ocenie będą podlegać: - staranność i estetyka wykonania tabliczki - jej wytrzymałość i przydatność na naszej ścieżce dydaktycznej " Zielona Biblioteka"
Prace uczniów oceni JURY w składzie: - przedstawiciel Rady Rodziców, - opiekun Samorządu Uczniowskiego, - organizator konkursu.
Imiona zwycięzców i klasa- zostaną ogłoszone w drugiej połowie maja 2021 r. na stronie internetowej szkoły.
Prace konkursowe stanowią własność organizatora i nie podlegają zwrotowi.
Ważne informacje dla uczestników konkursu:
Tabliczki będą zdobiły klomb przed wejściem do szkoły.
Na tabliczce można umieścić swój podpis jako twórcy pracy- np. inicjały i klasę na odwrocie tabliczki
Tabliczka powinna być dostosowana - wg wzoru z wymiarami
Należy zaplanować kształt tabliczki, wiele pomysłów można znaleźć na stronach internetowych.
Materiał, z którego zostanie wykonana tabliczka, powinien być odporny na deszcz.
Dla uczestników konkursu przygotowano nagrody, które przydadzą się w pracach z roślinami na własnym balkonie lub ogródku. Dodatkową nagrodą jest 6 z przedmiotu jako zaangażowanie w życie szkoły.
Pasje wspierane w domach rodzinnych i rozwijane w szkole kształtują osobowość i owocują często sukcesami uczniów w konkursach szkolnych oraz w tych organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Uczniowie przystępują do nich zachęcani i przygotowywani przez nauczycieli, jak również w ramach własnej aktywności pozaszkolnej. Zdobyta wiedza i umiejętności stanowią kapitał na przyszłość. W Szkole Podstawowej Nr 4 im Polskich Podróżników w Iławie dbamy o rozwój zainteresowań uczniów. Jak to robimy w CZWÓRCE? Jak inspirujemy uczniów? W szkole funkcjonują 3 oddziały sportowe o profilach piłkarskim dla chłopców i siatkarskim dla dziewcząt (na poziomach klas IV, V i VII). Działają koła zainteresowań, odbywają się zajęcia sportowe, wystawy i prezentacje prac uczniów, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy i przedstawienia. Organizujemy cyklicznie: Dzień Języków Obcych, Święto Szkoły i akcje społeczne. W ramach Budżetu Uczniowskiego przybliżamy klasom IV-VIII tajniki podstaw ekonomii, z pomocą Ekokalendarza stawiamy przed uczniami ekologiczne wyzwania i kształtujemy postawy odpowiedzialności za naszą planetę, rozwijamy ciekawość poznawczą wychowanków organizując obchody ważnych edukacyjnie dni np.: „Światowego Dnia Poezji, „Dnia Liczby PI” czy „Dnia Chrztu Polski”. Współpracujemy z instytucjami edukacyjnymi, kulturalnymi i sportowymi. Wiele działań odbywa się obecnie w wymiarze wirtualnym, nawet "wycieczki w wyobraźni", ale wierni naszym patronom, już wytyczamy realne cele naszych przyszłych wypraw. Zainteresowania stanowią najprzyjemniejszy sposób poszerzania wiedzy, rozwijania umiejętności, poznawania ciekawych ludzi i ładowania akumulatorów. W chwilach trudnych, jak chociażby w czasie pandemii, aktywność związana z ich pielęgnowaniem zyskuje wymiar terapeutyczny. Zaangażowanie uwagi wyzwala w nas pozytywne emocje, redukuje stres w umyśle i ciele, ułatwia oczekiwanie na nadejście pozytywnych zmian. W naszej szkole działa wiele kół zainteresowań. Między innymi: „Programowanie i robotyka” (dla młodszych i starszych uczniów), “Kółko gier i zabaw słownych”, „Doświadczenia i eksperymenty”, koło plastyczne „VINCI", zespół wokalno-instrumentalny, „English club”, „Z historią na ty”, zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne i polonistyczne oraz zajęcia sportowe.
Zapraszamy na nasze strony, poznajcie uczniów “Czwórki” i ich pasje.
13 kwietnia w całej Polsceobchodzimy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.Zbrodnia katyńska to niezwykle trudna karta w naszej historii. Jednakże, cytując słowa Jana Pawła II:
“Naród, który nie zna swojej przeszłości, umiera i nie buduje przyszłości”.
Dlatego tak ważne jest, abyśmy znali naszą historię. Zarówno tę dobrą, jak itę trudną i bolesną.
Uczniowie klas 7 i 8 upamiętnili ten jakże ważny dla nas dzień, oglądając na lekcjach historii krótki film dokumentalny ozbrodni katyńskiej. Po projekcji odbyła się żywadyskusja na ten temat. Młodzież bardzo chętnie dzieliła się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami w tej kwestii. Choć zdania były różne, ostatecznie wszyscy zgodnie stwierdzili, że uczczenie pamięci tychże ofiar jest niezwykle ważne, a wspominać o nich należy częściej, niż tylko tego jednego dnia.
2 kwietnia na całym świecie obchodzono Światowy Dzień Książki dla Dzieci. Był to czas przerwy świątecznej, dlatego nie mieliśmy możliwości, aby świętować ten dzień w szkole, choćby zdalnie. Wtedy z pomocą przybyli uczniowie klas piątych.
Bardzo spontanicznie postanowiliśmy nagrać dla Was filmiki, na których czytamy wybrane fragmenty książek dla dzieci. Każdy miał pełną dowolność w doborze tytułu książki. Wybraliśmy te, bo właśnie te najmilej każdy z nas wspomina z własnego dzieciństwa.
W akcji wzięli udział: Oliwia i Maciek z klasy V a oraz Amelia i Jessica z klasy V b. Wielkie brawa za pracę i tak błyskawiczną organizację.
Do wysłuchania naszych fragmentów zapraszamy nie tylko dzieci. Również dorośli znajdą tu coś dla siebie. W końcu każdy z nas ma w sobie jeszcze trochę dziecka!
Na lekcjach religii uczniowie klas II wykonywali tryptyk wielkanocny, który symbolicznie przedstawia wydarzenia Wielkiego Tygodnia. Dzieci mogły postawić swój tryptyk w domu jako przypomnienie, że Jezus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie przyniósł światu nowe życie.
Serdecznie zapraszam uczniów klas I - III do udziału w III Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym dla Dzieci pt.: „Na początku była miłość – moja rodzina”.
PRZEDSTAW NAJPIĘKNIEJSZE SKOJARZENIA, DOŚWIADCZENIE MIŁOŚCI, CIEPŁA I POKOJU, JAKIE BUDZI W TOBIE SŁOWO RODZINA.
Organizatorem konkursu jest Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka.
Warunkiem uczestnictwa jest nadesłanie pracy plastycznej, będącej twórczą interpretacją tytułu konkursu. Może ona zostać wykonana w dowolnym formacie i dowolną techniką.
Do pracy należy dołączyć wypełniony formularz uczestnictwa. Organizator czeka na prace do 30 kwietnia 2021 roku.
Rozstrzygnięcie konkursu i publikacja listy laureatów nastąpi na stronie internetowej konkursu 1 czerwca 2021 r.
gromne podziękowania od Kółka Plastycznego dla Hurtowni Sklejek i Materiałów Drewnopochodnych DREW-PŁYT za podarowanie podkładek dla Młodych Plastyków.
Autyzm rozumiany jest jako spektrum- nie jest chorobą, ale całościowym zaburzeniem rozwoju.Cały proces rozwoju osoby autystycznej jest inny od standardowej.
Osoby z autyzmem mają trudność w rozumieniu zachowania innych ludzi, często trudno jest im zrozumieć jak inne osoby się czują i co mają na myśli. Wyzwaniem jest dla nich nawiązywanie przyjaźni i dogadywanie się w codziennych sytuacjach. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują innych osób obok siebie, wręcz przeciwnie. Bardzo często chcą nawiązywać relacje z innymi ludźmi, jednak bywa to dla nich niezwykle trudna umiejętność. Osoby ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy.
Część osób z autyzmem nie mówi, ale używa innych form komunikacji np. wskazywanie obrazków w książkach do komunikacji lub pisanie. Osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Czasami osoby ze spektrum powtarzają te same słowa lub wyrażenia (echolalia).
Osoby z autyzmem często silnie przywiązują się do wzorców lub rutyn np. chodzenie zawsze tą samą drogą, układanie zabawek na półce, zawsze w tej samej kolejności. Nie lubią zmian a nieoczekiwane wydarzenia bywają dla nich bardzo stresujące. Często też bardzo silnie angażują się w zainteresowanie jednym albo kilkoma tematami np. autobusy, samochody określonej marki, liczby, konkretne książki.
Autyzm bardzo często łączy się znietypowym odbieraniem świata za pomocą zmysłów. Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie).
Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami.
Diagnozy ze spektrum autyzmu, które stawiane są najczęściej to: autyzm, autyzm atypowy i Zespół Aspergera.
Osoby z Zespołem Aspergera (najlżejsza odmiana autyzmu) mają inteligencję w normie, to znaczy, że ta diagnoza nie może być postawiona jeśli dziecko ma niepełnosprawność intelektualną. Diagnoza Zespołu Aspergera może być postawiona w dzieciństwie, ale często stawiana jest także u młodzieży lub u dorosłych. Zespół Aspergera różni się od autyzmu brakiem opóźnienia w rozwoju mowy.
Największą na świecie organizacją zajmującą się wsparciem dla osób ze spektrum autyzmu jest AutismSpeaks a największą w PolsceSynapsis.
Więcej informacji znajduje się na stronie Fundacji JIM, której nadrzędną misją jest tworzenie lepszego świata dla osób z autyzmem.
Nasza szkoła wspiera dzieci z Zespołem Aspergera w ich codziennej edukacji, rozwoju społecznym, wychowawczym i emocjonalnym. Każde z nich objęte jest specjalną organizacją nauki, co oznacza, że metody, przekazywane treści dostosowywane są do indywidualnych możliwości rozwojowych każdego dziecka. Posiadają Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny, którego ewaluacja przeprowadzana jest minimum dwa razy do roku. Ogromną wagę przywiązujemy do integracji rówieśniczej, która ma niezwykłe znaczenie dla rozwoju społeczno – emocjonalnego naszych uczniów.
Dbajmy o nich i pomóżmy im rozwijać się w niekoniecznie standardowy sposób.
Słyszymy wokół o problemach Ziemi i jej zanieczyszczeniach.
Na lekcjach geografii w klasach 7 bardzo szeroko potraktowaliśmy temat. Od najmłodszych lat przypominamy o dbaniu o czystość w najbliższym otoczeniu. Nie mniej jednak to zbyt mało- smog, hałas, brudne wody i tak można bez końca. Dlatego poświęciliśmy czas na zrozumienie działań człowieka. Chcemy żyć na naszej planecie jeszcze długie lata, ale to zależy od nas. Kilka zdjęć w oparciu o pomoce w sali lekcyjnej pozwoli na prześledzenie prostych zasad, o których uświadamiali sobie uczniowie.
Przygotowane gry planszowe na II piętrze zostały wykonane z funduszu Rady Rodziców i szkoły.
Zaangażowanie nauczycieli odpowiedzialnych za realizację pomysłu było ogromne- wycięcie koniecznych elementów do gier, zakup pionków w formie krążków do hokeja i pojemników, w których będą przechowywane. Z pomocą przyszły Panie z personelu szkoły, które wykleiły gry na podłodze.
Podczas przerw będziecie mogli rozgrywać mini mecze w warcaby oraz kółko i krzyżyk.
Z niecierpliwością czekamy na Was – do zobaczenia.
Recykling jest teraz bardzo modny. Czytanie również. Dlaczego tego nie połączyć?
W minionym tygodniu w klasie V a skończyliśmy omawianie lektury “W pustyni i w puszczy”. Tym razem postanowiliśmy podejść do sprawy trochę nieszablonowo. Oprócz standardowych tematów, które poruszaliśmy na lekcjach, uruchomiliśmy też naszą kreatywność. Postanowiliśmy stworzyć teatrzyk kukiełkowy z … rolek po papierze toaletowym! Każdy z uczniów miał za zadanie wykonać przynajmniej jedną pacynkę, która przedstawiała jakiegoś bohatera. Spróbujcie ich rozpoznać!
Efekty pracy zaskoczyły nawet nas samych. Okazuje się, że czasem wystarczy zwykła rolka po papierze i trochę wyobraźni, aby stworzyć małe dzieło sztuki ���
Konkursy przedmiotowe o zasięgu wojewódzkim należą do najbardziej prestiżowych sprawdzianów wiedzy, w jakich mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych. Udział w nich wymaga od dziecka ciągłej dbałości o rozwój uzdolnień, ogromnego zaangażowania, ale przede wszystkim ciężkieji długotrwałej pracy.
Nie od dziś jednak wiadomo, że uczniowie iławskiej “czwórki” lubią wyzwania i że potrafią im sprostać, o czym świadczą także i tegoroczne wyniki konkursów przedmiotowych opublikowane przez Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Oto one:
Oliwia Korpalska – laureatka Wojewódzkiego Konkursu Kuratoryjnego z Języka Polskiego (opiekun: mgr M. Pasternak);
Alicja Markowska – laureatka Wojewódzkiego Konkursu Kuratoryjnego z Języka Polskiego (opiekun: mgr M. Pasternak);
Alicja Markowska – laureatka Wojewódzkiego Konkursu Kuratoryjnego z Matematyki (opiekun: mgr J. Markowska);
Aleksandra Paczkowska- laureatka Wojewódzkiego Konkursu Kuratoryjnego z Języka Polskiego (opiekun: mgr B. Pawlikowska);
Jagna Szapiel – finalistka Wojewódzkiego Konkursu Kuratoryjnego z Języka Angielskiego (opiekun: mgr M. Kamińska).
Przypominamy, że zdobycie tytułu laureata gwarantuje przyjęcie w pierwszej kolejności do publicznej szkoły ponadpodstawowej, zapewnia ocenę celującą z danego przedmiotu na świadectwie ukończenia szkoły (ten zapis dotyczy także finalistów) oraz zwalnia z konieczności zdawania danego przedmiotu na egzaminie ósmoklasisty, natomiast finaliści otrzymują dodatkowe punkty podczas rekrutacji do szkoły średniej.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od poniedziałku 22 marca 2021 r. stacjonarna działalność dydaktyczno-opiekuńcza szkoły zostaje zawieszona.
Zajęcia we wszystkich oddziałach klas I - VIII będą prowadzone w sposób zdalny.
W tym okresie, świetlica zapewnia opiekę oraz zajęcia zdalne na terenie szkoły dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, których rodzice pracują w podmiotach leczniczych lub wykonują zadania publiczne w związku ze zwalczaniem COVID-19 na wniosek rodziców.
Na terenie szkoły odbywać się będzie nauczanie zdalne uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności oraz uczniów, u których istnieją inne przyczyny uniemożliwiające naukę zdalną w domu na wniosek rodziców.
Od poniedziałku stołówka szkolna będzie wydawać tylko na wynos obiady refundowane przez MOPS.
Zajęcia logopedyczne, rewalidacyjne i pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywać się będą zdalnie. Istnieje możliwość realizacji tych zajęć w budynku szkoły - proszę w tej sprawie kontaktować się z nauczycielami prowadzącymi dane zajęcia.
Zajęcia stacjonarne dla klas sportowych zostają zawieszone do odwołania.
Zaplanowane w dniach 29 – 31 marca konsultacje w klasach VIII odbędą się przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego. Szczegóły organizacyjne zostaną podane 25 marca.
W szkole mogą być zorganizowane, przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego, wszystkie zaplanowane wcześniej konkursy, olimpiad lub turnieje.
W dniach 1.04.2021 r. – 6.04.2021 r. - przerwa świąteczna;
Szkoła zapewnia opiekę świetlicową w okresie ferii wiosennych 1, 2, 6 kwietnia 2021 r. tylko i wyłącznie dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, których rodzice pracują w podmiotach leczniczych lub wykonują zadania publiczne w związku ze zwalczaniem COVID-19 na wniosek rodziców złożony do 25. 03.2021.
1.04. 2021 r. (dyżur 7.00-15.00)
2.04. 2021 r. (dyżur 7.00-15.00)
6.04. 2021 r. (dyżur 7.00-15.00)
Zaplanowane w sobotę 10 kwietnia odrabianie zajęć za 4 czerwca (piątek po Bożym Ciele) zostaje odwołane.
O wszelkich zmianach w funkcjonowaniu szkoła będzie informować na bieżąco.
Pi (π) jest niewątpliwie najsłynniejszą liczbą świata. W przybliżeniu równa jest 3,14. Tak w notacji amerykańskiej zapisuje się datę 14 marca (Amerykanie najpierw wymieniają miesiąc, potem dzień) i dlatego tego dnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pi. Mało kto wie, że liczbę π nazywamy czasami ludolfiną, albo stałą Archimedesa.
W szkole uczymy się, że jest to stosunek obwodu koła do jego średnicy. Ale skąd się bierze to, że jest to tak wszędobylska liczba? Kiedy i kto wprowadził liczbę Pi? Dlaczego mówimy, że jest liczbą niewymierną? W jakich wzorach ją spotkamy?
Na te i inne pytania, w ramach obchodu Dnia liczby Pi , które odbyły się w naszej szkole wyjątkowo w dniach 15-16.03.2021 uczniowie kl. 5-8 otrzymali odpowiedzi. Magię tej liczby przybliżyły m.in. filmy edukacyjne “Niewymierna liczba Pi”, czy “Ludolfina tajemnicza liczba Pi” oraz wykonane prezentacje przez uczniów kl. ósmych, quiz-liczba π, plakaty, zdjęcia z liczbą π .
Uczennica klasy 8 b Agata Wrzosek jest w gronie laureatów konkursu plastycznego "Samochód marzeń 2021" / "The 14th (2021) TOYOTA Dream Car Art Contest " w Polsce, którego celem jest wyróżnienie autorów prac cechujących się kreatywnością. Jej praca zatytułowana ”Żółwiowy ekspres" została wysłana do Japonii i wraz z pracami innych laureatów weźmie udział w II etapie, czyli konkursie międzynarodowym. Nagrodzone prace można obejrzeć na stronie organizatora konkursu. Pasją Agaty jest działalność artystyczna, którą rozwija w szkole i w ramach aktywności pozaszkolnej. W roku 2020 wraz z innymi uczniami naszej szkoły uczestniczyła w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym: Moje Kosmiczne Wakacje" organizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną.