od poniedziałku 14 marca do naszej szkolnej społeczności zostały przyjęte dzieci pochodzenia ukraińskiego. Jak wiemy są to dzieci pozbawione domu, szkoły, swojego miejsca życia przez działania wojenne prowadzone przez Rosję przeciwko narodowi ukraińskiemu. Nasze polskie dzieci słyszą, czytają i oglądają dramatyczne obrazy z terenów dotkniętych wojną. Odczuwają nasz niepokój i zdenerwowanie. A dzieci ukraińskie? One obrazy wojny mają już zapisane we własnym doświadczeniu życiowym. Dlatego jako szkoła zwracamy się do wszystkich rodziców oraz naszych uczniów o bycie wrażliwym na tragedię, jaka dzieje się na Ukrainie, o to, aby przyjąć kolegów i koleżanki z Ukrainy pozytywnie, w sposób otwarty. Myślę, że nie należy wypytywać, ale jednocześnie nie trzeba unikać rozmów z nimi o wojnie. Jest to sytuacja dla całej naszej społeczności szkolnej nowa i stanowi wielkie wyzwanie. Głęboko jednak wierzę, że uda nam się zdać ten ważny życiowy egzamin.
W ramach akcji ,,Bezpieczne ferie…” przed zimowym wypoczynkiem odbyły się we wszystkich klasach I – VIII spotkania online z Rzecznikiem KPP w Iławie p. Joanną Kwiatkowską. W trakcie pogadanek Policjantka przypomniała o tym jak bezpiecznie i rozsądnie korzystać z uroków zimy w okresie ferii zarówno podczas wyjazdów na zimowiska, jak też podczas wypoczynku w domu. Została również poruszona tematyka właściwego i rozsądnego korzystania z Internetu. Pani Rzecznik w klasach starszych nawiązała również do odpowiedzialności prawnej nieletnich w przypadku łamania przez nich prawa.
Dziękuję za uwagę J.Sztachańska – pedagog szkolny.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy okazali ogromne serce, wrażliwość w tym szczególnym czasie jakim jest czas mikołajkowo – świąteczny i włączyli się w przeprowadzoną w naszej szkole akcję ,,I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚW. MIKOŁAJEM…”. Pomimo obecnej sytuacji związanej z pandemią udało nam się zgromadzić sporą ilość słodyczy, artykułów szkolnych, środków higieny osobistej, kosmetyków. Dzięki Waszej pomocy zbiórka zakończyła się pełnym sukcesem, a rzeczy zebrane w jej trakcie uszczęśliwiły podopiecznych z Domów Dziecka w Kisielicach i w Pacółtowie. Jeszcze raz dziękujemy za zaangażowanie i liczymy na Wasz udział w kolejnych, podobnych akcjach organizowanych w naszej szkole.
Mówi się, że są trzy etapy w życiu człowieka: Wierzysz w Mikołaja - Nie wierzysz w Mikołaja - Jesteś Mikołajem. Każdy z tych etapów jest niezwykle istotny i wartościowy, zarówno dla dziecka, jak i osób dorosłych. Wiara w Mikołaja pozwala dzieciom określić i nazywać marzenia oraz ułożyć je w hierarchii ważności. Z kolei dla rodziców i bliskich dzieciom dorosłych, okres świąt to doskonała okazja do rozmowy o dziecięcych pragnieniach i tym, co w życiu jest naprawdę ważne. To również magiczny czas, który nastraja pozytywnie i w którym pojawia się potrzeba dzielenia się z innymi tym, co w nas najlepsze.
Zachęcamy do udziału w akcjach charytatywnych. Jedną z nich jest akcja charytatywna prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę pt. "List od Mikołaja". Do 15 grudnia 2021r. na stronie swiatecznylist.pl można zamówić spersonalizowany list dla bliskiej osoby, który ma podwójną moc, bo przynosi radość najbliższym i pomaga dzieciom, które doświadczyły przemocy.
W naszej szkole prowadzona jest również akcja charytatywna "I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem..." na rzecz dzieci z Domu Dziecka w Pacółtowie i Kisielicach.
Szanowni Państwo uprzejmie informujemy, że ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605) od 1 listopada br. zastąpiona została telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Nowy bezpłatny numer, pod którym dzieci i młodzież mogą otrzymać wsparcie psychologiczne, to 800 12 12 12. Telefon i czat internetowy (www.brpd.gov.pl ) jest czynny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie nadal pozostaną bezpłatne, a rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość.
Dziękuję za uwagę – pedagog szkolny Justyna Sztachańska
W miesiącu październiku w ramach programu Szkoła Myślenia Pozytywnego trzy klasy naszej szkoły - 5b, 6b oraz 7b wzięły udział w zajęciach pt. "W poszukiwaniu swoich mocnych stron, czyli "Być jak...". Uczniowie opracowywali sylwetki znanych (aktualnie i historycznie) Polaków i Polek. Wypisywali ich mocne strony, a potem zastanawiali się, jakie oni sami mają mocne strony. Co ich wyróżnia i może sprawić, że w przyszłości, to oni będą mieli poczucie osiągniętego sukcesu. Zapraszam do obejrzenia kilku zdjęć z zajęć.
Nasza szkoła w bieżącym roku szkolnym 2021/2022 przystąpiła i została zakwalifikowana do programu certyfikacyjnego - Szkoła Myślenia Pozytywnego. Głównym celem programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, jak również pobudzanie środowiska szkolnego do działań na rzecz zdrowia psychicznego. Szkoła Myślenia Pozytywnego to roczna przygoda, pełna wrażeń, empatii, zrozumienia, pracy nad otwartością, dbaniem o zdrowie, o relacje z innymi. Startujemy!
,,Bezpieczna droga do szkoły i odpowiedzialność prawna…”
Wszyscy wiemy, że droga do szkoły i ze szkoły to codzienność każdego ucznia. W trosce o bezpieczeństwo naszych uczniów, we wrześniu do szkoły zostali zaproszeni Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Iławie. Goście podczas spotkań przypomnieli wszystkim uczniom naszej szkoły najważniejsze zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym obowiązujące w drodze do szkoły i ze szkoły. Dodatkowo uczniom w klasach młodszych, Policjanci zwrócili także uwagę na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi i udzielili wskazówek jak bezpiecznie spędzać czas w szkole i w domu. Zaś uczniom klas starszych przypomnieli, kto to jest nieletni, jakie są środki wychowawcze i poprawcze, które mogą być zastosowane wobec osoby nieletniej.
Dziękuję za uwagę – pedagog szkolny Justyna Sztachańska
Ośrodek Psychoedukacji, Profilaktyki Uzależnień i Pomocy Rodzinie w Iławie informuje, że prowadzi rekrutację na zajęcia: Szkoła dla rodziców – jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Program spotkań przeznaczony jest dla każdego rodzica, który szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi. Jego głównym celem jest wspieranie rodziców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Planowany termin rozpoczęcia zajęć: druga połowa października 2021 r. Zgłoszenia przyjmowane są do 30.09.2021 r. Chętni mogą zgłaszać się osobiście w siedzibie Ośrodka, telefonicznie pod nr tel. 89 649 92 03 lub drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. . Zapraszamy do skorzystania z w/w wsparcia.
Dziękuję za uwagę - pedagog szkolny Justyna Sztachańska
Stanie się przez dziecko pierwszoklasistą jest bardzo ważnym momentem w życiu całej rodziny. Wydarzenie to razem z dzieckiem przeżywają jego rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, co sprawia, że pierwsze dni w szkole otoczone są podniosłą, radosną, ale i pełną napięcia atmosferą. Wielu rodziców poszukuje podpowiedzi, co zrobić by przygotować swoje dziecko do trudnej roli bycia uczniem oraz ułatwić mu odnalezienie się w nowej rzeczywistości.
Pojście do szkoły jest na pewno ważnym wydarzeniem w życiu dziecka, ale jednocześnie stanowi naturalny, kolejny etap jego rozwoju. Dla większości dzieci to moment długo wyczekiwany, budzący obawy, ale i jednoczesnie ekscytujący, będący powodem do dumy. "Stresująca siła" faktu podjęcia nauki w szkole wynika przede wszystkim z tego, że dziecko znajduje się w sytuacji zupełnie dla siebie nowej, nieznanej, nieprzewidywalnej, wymagajacej zmiany dotychczasowego rytmu dnia.
Przygotowując dziecko do bycia pierwszoklasistą oraz myśląc o jego dobrej adaptacji do życia w szkole dobrze jest:
rozmawiać z dzieckiem o szkole, uprzedzać o czekających wydarzeniach, wyjaśniać je (opisując w sposób jasny, krótki, uczciwy, bez okazywania własnego niepokoju); można dostarczyć dziecku wcześniej informacji o tym:- jak wygląda dzień w szkole (lekcje, przerwy, dzwonki, obiady, prace domowe),- kto odbierze dziecko po lekcjach,
powinno uprzedzać się pewne problemy (np. co dziecko ma zrobić, jeśli się zgubi, co powiedzieć pani, gdy się spóźni lub zapomni czegoś spakować do tornistra, jak sygnalizować potrzebę skorzystania z toalety), ponieważ pewne zagadnienia, które dla dorosłych są oczywiste, dla dziecka stanowią nowość i mogą być niezrozumiałe lub groźne;
zachować "umiar" w poruszaniu tematu "szkoła", wybierać odpowiedni czas i miejsce na rozmowę, dostosować przekazywane informacje do stopnia zainteresowania dziecka;
przekazywać dziecku wiedzę o szkole nie tylko w rozmowie, ale i w zabawie, poprzez opowieści z własnego dzieciństwa, w bajkach itp.;
starać się przekazywać informacje o szkole tak, by budować jej pozytywny obraz (jako miejsca przyjaznego i interesującego), pokazywać dziecku "korzyści" płynące z bycia uczniem ("w szkole dowiesz się ciekawych rzeczy", "pani będzie was uczyła literek, liczenia, rysowania i organizowałą fajne zajęcia", "poznasz nowych kolegów, których możemy zaprosić na ..........");
włączyć dziecko w przygotowania do szkoły (zakupy szkolne, okładanie książek, zeszytów, kompletowanie piórnika), urządzania miejsca do pracy w domu;
okzywać dziecku uważność, cierpliwość i akceptację jego niepokojów, pytań, skarg, zmian w zachowaniu – dac dziecku czas na oswojenie się z nową sytuacją.
-czym jest świetlica szkolna, kiedy trzeba do niej pójść;
- ile czasu dziecko będzie przebywać w szkole,
- jak ma na imię nauczyciel,
Witamy wszystkich uczniów klas 1 i ich rodziców w Szkole Podstawowej Nr 4 w Iławie.
Wakacje dla dzieci i młodzieży to wspaniały czas relaksu i odpoczynku, jednak, aby przebiegły one szczęśliwie i wszyscy wrócili wypoczęci do swych domów, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. W związku z tym w ubiegłym tygodniu asp. Joanna Kwiatkowska przeprowadziła wirtualne spotkania z uczniami wszystkich klas I – VIII, przypominając o zasadach bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji. W klasach 6 – 8 dodatkowo przypomniała uczniom, kto to jest nieletni oraz jakie ma prawa i obowiązki. Uczniowie dowiedzieli się, jak klasyfikowane są różne działania naruszające prawo i jaka grozi za nie kara. Policjantka przedstawiła również środki wychowawcze i poprawcze, które mogą być zastosowane wobec osoby nieletniej.
W poniedziałek 07.06.2021 r. w ramach zajęć reintegracyjnych i Programu Profilaktyki Zdrowia Psychicznego ,, Czwórka wraca do normalności” p. Ewelina Woźniak psycholog z PCRE Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Iławie zrealizowała w klasie 6b i 7e zajęcia psychoedukacyjne ,, Jak radzić sobie ze stresem i niepokojem po powrocie do szkoły z nauki zdalnej?” Zaś we wtorek 08.06.2021 r. przez wychowawców i pedagoga szkolnego został zrealizowany we wszystkich klasach III, program wychowawczy ,,Będę Czwartakiem”. Został on przeprowadzony w formie zajęć z wykorzystaniem filmiku pt.,, Dzień Czwartaka” przygotowanego przez wychowawców i uczniów kl. IV i zajęć z wykorzystaniem prezentacji przygotowanej przez pedagoga szkolnego ,,Trzeciaku od września będziesz już Czwartakiem”. Zostały również uczniom klas III wręczone upominki w imieniu uczniów klas IV - ,,Niezbędnik Czwartaka” i tabliczka mnożenia w dużym formacie.
PROGRAM PROFILAKTYKI ZDROWIA PSYCHICZNEGO PO PANDEMII
10 STRATEGII DLA WYPALONYCH RODZICÓW
Czym jest wypalenie rodzicielskie?
Wypalenie zawodowe to termin dość powszechnie znany, nie wszyscy jednak wiedzą, że zjawisko wypalenia rodzicielskiego będzie miało analogiczny mechanizm oraz skutki. Wypalenie jest ściśle powiązane z przewlekłym stresem oraz sytuacją gdy sił i zasobów jest mniej niż potrzeb. Szczególnie to widać podczas pandemii, gdyż rodzice, pozbawieni pomocy dziadków, niań i szkoły, sami muszą dźwigać ciężar opieki nad dziećmi. Do tego dochodzi jeszcze własna praca zdalna, brak poczucia
bezpieczeństwa finansowego i zdrowotnego, utrata lub ograniczenie możliwości rozwoju osobistego, a także izolacja społeczna.
W tym miejscu znajdziesz listę telefonów pod którymi możesz uzyskać fachową pomoc w przypadku kryzysu emocjonalnego. Pod tymi numerami skontaktujesz się ze specjalistami, którzy pomogą Tobie i Twoim bliskim przebrnąć przez najtrudniejsze momenty. W wielu podanych miejscach dyżurują psycholodzy i inni specjaliści, którzy są w stanie pomóc w wyjściu z kryzysu lub przekierować do odpowiednich miejsc pomocowych. Poza konkretną pomocą ważna jest też zwykła, przyjazna rozmowa z kimś zaufanym. Nawet w najgorszym kryzysie nie jesteś sam(a).
Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji w Iławie, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Iławie wychodząc naprzeciw potrzebom wynikającym z powrotu dzieci i młodzieży do nauki stacjonarnej proponuje priorytetową realizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla rodziców uczniów, którzy przeżywają trudności i problemy związane z adaptacją do „nowej” sytuacji. W ramach podjętych działań proponują porady/konsultacje dla rodziców uczniów w kontakcie bezpośrednim (nie potrzeba składać zgłoszeń) lub telefonicznie pod numerem 664–473-426ukierunkowane na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.
Zainteresowani RODZICE mogą zgłaszać się osobiście do ich placówki w następujących terminach:
31 maja 2021 r., w godzinach 13.00 – 15.00 – dyżur pełni Pani Edyta Surdykowska, gab. 17,
1 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Anna Kowalewska, gab.19,
2 czerwca 2021 r., w godzinach 15.00 – 17.00 – dyżur pełni Pani Ewelina Woźniak, gab. 17,
7 czerwca 2021 r., w godzinach 13.00 – 15.00 – dyżur pełni Pan Mariusz Grossmann, gab. 21,
8 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Małgorzata Nierzwicka, gab. 15,
9 czerwca 2021 r., w godzinach 14.00 – 16.00 – dyżur pełni Pani Eliza Tasarz, gab. 14,
10 czerwca 2021 r., w godzinach 15.00 – 17.00 – dyżur pełni Pani Magdalena Bielawska, gab. 15,
lub porozmawiać ze specjalistami o nurtujących ich problemach telefonicznie.
Ponadto po zebraniu się grupy zainteresowanych rodziców proponują 2 godzinne warsztaty na temat Wspieranie dziecka przeżywającego trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną – wstępna rejestracja telefoniczna, pod numerem 89 – 649 – 24 – 35.
Ze specjalistami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Iławie można kontaktować się również mailowo lub pod numerem telefonu tj. 89 – 649 – 24 – 35 zgodnie z harmonogramem pracy pracowników pedagogicznych (harmonogram pracy pracowników pedagogicznych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Iławie wraz z adresami mailowymi znajduje się na stronie internetowej PCRE PPP w Iławie: www.pcre.ilawa.pl).
Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Iławie Serdecznie zapraszają Dziękuję za uwagę Justyna Sztachańska - pedagog szkolny
Sytuacja związana z pandemią Covid-19 ma wpływ na wiele sfer naszego codziennego funkcjonowania. Jedną z takich sfer jest zdrowie psychiczne. Przez bardzo długi czas trwania pandemii negatywnymi czynnikami, które wpływały na nasze codzienne funkcjonowanie było ograniczenie możliwości realizacji potrzeb takich jak zabawa, sport, udział w życiu społecznym i kulturalnym. Na szczęście aktualnie jesteśmy w momencie zakończenia okresu izolacji i powrotu dzieci i młodzieży do szkół, do grup rówieśniczych. Mając na celu pomoc w podniesieniu kondycji psychicznej uczniów, zbudowanie dobrych relacji rówieśniczych i ponowną integracje klas oraz wspieranie procesu adaptacji do rytmu nauki stacjonarnej, nasza szkoła wdrożyła Program Profilaktyki Zdrowia Psychicznego Po Pandemii Czwórka wraca do normalności. W ramach realizacji programu będą prowadzone zajęcia grupowe w klasach na wszystkich poziom edukacyjnych związanych z radzeniem sobie ze stresem, regulacją emocji, budowaniem odporności psychicznej. Ponadto przesyłane będą materiały edukacyjne dla dzieci i rodziców, tworzone są wystawy w gablotach szkolnych oraz plakaty związane z profilaktyką zdrowia psychicznego.
Coraz więcej rodziców z niepokojem obserwuje swoje dzieci i ich aktywność w mediach cyfrowych. Często pojawia się obawa, czy to, w jaki sposób dziecko korzysta z sieci, jest już problemem, czy mieści się w granicach normy. Jak to oszacować? Na co zwrócić uwagę? Jak zareagować, kiedy zauważymy, że nasze dziecko ma z tym kłopot?
Termin „nadużywanie internetu” odnosi się do sytuacji, w której dziecko traci kontrolę nad czasem spędzanym online. Badania naukowe prowadzone przed pandemią Covid-19 wskazywały na czas 4 godzin dziennie jako sygnał świadczący o mogącym rodzić się problemie. Dziś trudno jest rzetelnie ocenić, jaki czas spędzany przed ekranem przez nasze dzieci powinien być dla nas alarmowy. Jednak na pewno jako rodzice musimy być uważni na intensywność korzystania z sieci przez nasze dzieci. Jeżeli córka lub syn nie mogą przestać grać w gry komputerowe, a często kończy się to kłótnią w domu, kiedy dziecko zaczyna kłamać na temat korzystania z sieci, jeżeli pozostaje online w nocy, a może rezygnuje z zajęć, które do tej pory sprawiały mu przyjemność, bo przestają być dla niego atrakcyjne, przyjrzyjmy się sytuacji.