Rozpoczynamy rekrutację uczniów obecnych klas trzecich do oddziału lingwistycznego klasy IV od 1 kwietnia 2025 r. do 30 kwietnia 2025 r.
1. ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE ODDZIAŁU LINGWISTYCZNEGO KLASY CZWARTEJ
Cele dwujęzyczności w naszej szkole
Nauka w drugim języku od wczesnych lat ma ogromny pozytywny wpływ na rozwój intelektualny dziecka, na rozwinięcie zdolności myślenia abstrakcyjnego, kreatywności, poszukiwania niestandardowych rozwiązań jak również podniesienie samooceny oraz motywacji do rozszerzania swej wiedzy poza zajęciami szkolnymi. Nauka w środowisku dwujęzycznym kształtuje tolerancję, wrażliwość oraz umiejętności funkcjonowania w grupie w wielokulturowym środowisku.
Program dwujęzyczności w naszej szkole jest wprowadzany, aby zapewnić uczniom jak najwyższy poziom kształcenia i jednocześnie rozwinąć w nich jak najwięcej kompetencji społecznych. Zapewniamy naukę w wysoko stymulujących warunkach, jednocześnie nie zapominając o wspierającej, przyjaznej, niemal domowej atmosferze pracy z uczniem.
Głównymi celami przyświecającymi koncepcji oddziałów lingwistyczno-dwujęzycznych są:
1.Wprowadzenie uczniów w świat języka obcego, kształcenie wysokich umiejętności językowych i komunikacyjnych, umożliwiających swobodne porozumiewanie się.
2. Osiągnięcie poziomu swobodnego używania języka obcego oraz opanowanie bazy językowej w zakresie słownictwa z danego przedmiotu.
3. Przekazanie solidnych podstaw języka obcego oraz przygotowanie do zdobywania kolejnych szczebli edukacji w nauczaniu dwujęzycznym a w dalszej perspektywie do studiów w Polsce i za granicą.
4. Nauka korzystania z języka obcego jako narzędzia do zdobywania wiedzy.
5. Rozbudzenie motywacji do nauki języka obcego poprzez ukazanie jego przydatności w sytuacjach innych niż same lekcje języka obcego.
6. Stosowanie języka obcego w sposób automatyczny jako narzędzia poznawczego i komunikacyjnego.
Planowane metody pracy
Głównymi metodami pracy w naszej szkole jest CLIL Zintegrowane Nauczanie Językowo-Przedmiotowe (Content & Language Integrated Learning)
CLIL w unikalny sposób łączy treści nauczania zintegrowanego z nauczaniem językowym z wykorzystaniem autorskich narzędzi i metod pracy, dobieranych do możliwości rozwojowych każdego dziecka. To taki sposób nauki, który umożliwia poznanie obcego języka poprzez naturalny kontakt z tym językiem, a nie poprzez nauczanie go jako przedmiotu. Proces nauki drugiego języka otwiera umysł młodego człowieka na inne dziedziny nauki.
Pozostałe metody i systemy, z których będziemy korzystać, to:
- Teoria Inteligencji Wielorakich – H. Gardnera;
- Komunikacyjne Nauczanie Języka – zajęcia z native speakerem, konwersacje i spotkania z wolontariuszami z innych państw;
- Ocenianie kształtujące ze szczególnym uwzględnieniem informacji zwrotnej;
- Aktywne metody nauczania: m.in. metoda projektu, portfolio językowe;
- Nawiązanie współpracy z wybranymi szkołami zagranicznymi – w zakresie realizacji projektów e-twinning realizowanych zarówno w naszej szkole jak i we współpracy z innymi szkołami w kraju i zagranicą;
- Stworzenie projektu, w ramach programu Erasmus +, w zakresie wprowadzenia nowych metod aktywizujących uczniów, wprowadzenia lub poszerzenia zakresu dwujęzyczności w szkole, indywidualizacja ścieżki nauczania na poziomie szkoły i indywidualizacji ścieżek nauczania dla uczniów;
- Utrzymanie współpracy z AISEC w zakresie wizyt zagranicznych studentów na zajęciach języka angielskiego oraz przedmiotów nauczanych dwujęzycznie;
- Nawiązanie współpracy z ambasadą Wielkiej Brytanii, USA, Australii, Nowej Zelandii oraz British Council – celem zapraszania gości na zajęcia tematyczne, organizacji wizyt uczniów jak również wizyt pracowników w naszej szkole
Sposób realizacji:
Realizacja podstawy programowej j. angielskiego – 3 godziny tygodniowo, dodatkowo 1 godzina konwersacji w j. angielskim w podziale na grupy do 12 osób rozszerzająca umiejętności komunikacji w j. angielskim oraz obowiązkowe zajęcia np. przyroda, geografia, biologia, informatyka, technika z pojawiającymi się wątkami/elementami nauczania j. angielskiego. Uczniowie będą mieli łącznie 7 godzin tygodniowo kontaktu z językiem angielskim:
Na tym etapie uczniowie zobaczą wstępne efekty pracy włożonej w poznanie języka angielskiego w I etapie. U uczniów powinno pojawić myślenie dwujęzyczne i wykorzystywanie źródeł w języku obcym podczas poznawania nowych zagadnień. Poza tym zajęcia poszerzą horyzonty myślowe i rozwiną umiejętność współpracy poprzez realizacje projektów klasowych.
W zakres zajęć obowiązkowych realizujących podstawę programową włączony będzie program przygotowania do ogólnopolskich konkursów i olimpiad językowych.
Etap ten zakończy się testem kompetencji językowych związanym z otwartą rekrutacją do oddziału dwujęzycznego klasy 7.
2. INFORMACJA O SPOSOBACH ZAPISU DO KLASY LINGWISTYCZNEJ
W procesie rekrutacji będą brały udział tylko te dzieci, dla których odpowiedni formularz zostanie:
· wypełniony w wersji papierowej,
· podpisany przez obojga rodziców/opiekunów prawnych,
· dostarczony do sekretariatu szkoły.
Dokumenty w wersji papierowej będzie można pobrać na stronie www szkoły https://sp4.ilawa.pl lub z sekretariatu.
Zachęcamy Państwo do zapisywania swoich dzieci. Przekonacie się, że naprawdę warto!
Zapraszamy uczennice i uczniów obecnych klas III z SP4 w Iławie oraz z wszystkich chętnych z Iławy i okolic.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości i pytań prosimy o kontakt telefoniczny: 896494198 , mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub kontakt bezpośredni.
Załączniki:
REKRUTACJA DO KLASY IV lingwistycznej - Regulamin.pdf
Karta zgłoszenia ucznia do oddziału lingwistycznego klasy 4 (dla uczniów SP4)