Stanie się przez dziecko pierwszoklasistą jest bardzo ważnym momentem w życiu całej rodziny. Wydarzenie to razem z dzieckiem przeżywają jego rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, co sprawia, że pierwsze dni w szkole otoczone są podniosłą, radosną, ale i pełną napięcia atmosferą. Wielu rodziców poszukuje podpowiedzi, co zrobić by przygotować swoje dziecko do trudnej roli bycia uczniem oraz ułatwić mu odnalezienie się w nowej rzeczywistości.
Pojście do szkoły jest na pewno ważnym wydarzeniem w życiu dziecka, ale jednocześnie stanowi naturalny, kolejny etap jego rozwoju. Dla większości dzieci to moment długo wyczekiwany, budzący obawy, ale i jednoczesnie ekscytujący, będący powodem do dumy. "Stresująca siła" faktu podjęcia nauki w szkole wynika przede wszystkim z tego, że dziecko znajduje się w sytuacji zupełnie dla siebie nowej, nieznanej, nieprzewidywalnej, wymagajacej zmiany dotychczasowego rytmu dnia.
Przygotowując dziecko do bycia pierwszoklasistą oraz myśląc o jego dobrej adaptacji do życia w szkole dobrze jest:
- rozmawiać z dzieckiem o szkole, uprzedzać o czekających wydarzeniach, wyjaśniać je (opisując w sposób jasny, krótki, uczciwy, bez okazywania własnego niepokoju); można dostarczyć dziecku wcześniej informacji o tym:- jak wygląda dzień w szkole (lekcje, przerwy, dzwonki, obiady, prace domowe),- kto odbierze dziecko po lekcjach,
- powinno uprzedzać się pewne problemy (np. co dziecko ma zrobić, jeśli się zgubi, co powiedzieć pani, gdy się spóźni lub zapomni czegoś spakować do tornistra, jak sygnalizować potrzebę skorzystania z toalety), ponieważ pewne zagadnienia, które dla dorosłych są oczywiste, dla dziecka stanowią nowość i mogą być niezrozumiałe lub groźne;
- zachować "umiar" w poruszaniu tematu "szkoła", wybierać odpowiedni czas i miejsce na rozmowę, dostosować przekazywane informacje do stopnia zainteresowania dziecka;
- przekazywać dziecku wiedzę o szkole nie tylko w rozmowie, ale i w zabawie, poprzez opowieści z własnego dzieciństwa, w bajkach itp.;
- starać się przekazywać informacje o szkole tak, by budować jej pozytywny obraz (jako miejsca przyjaznego i interesującego), pokazywać dziecku "korzyści" płynące z bycia uczniem ("w szkole dowiesz się ciekawych rzeczy", "pani będzie was uczyła literek, liczenia, rysowania i organizowałą fajne zajęcia", "poznasz nowych kolegów, których możemy zaprosić na ..........");
- włączyć dziecko w przygotowania do szkoły (zakupy szkolne, okładanie książek, zeszytów, kompletowanie piórnika), urządzania miejsca do pracy w domu;
- okzywać dziecku uważność, cierpliwość i akceptację jego niepokojów, pytań, skarg, zmian w zachowaniu – dac dziecku czas na oswojenie się z nową sytuacją.
- -czym jest świetlica szkolna, kiedy trzeba do niej pójść;
- - ile czasu dziecko będzie przebywać w szkole,
- - jak ma na imię nauczyciel,
Witamy wszystkich uczniów klas 1 i ich rodziców w Szkole Podstawowej Nr 4 w Iławie.
Powodzenia!
psycholog szkolny – Karolina Getka