- Sebastian Rynkowski
- Odsłony: 20223
Rząd I
Rząd II
Panie z biblioteki
LOKALNE ORGANIZACJE POZARZĄDOWE : OPISUJEMY I "PROJEKTUJEMY"
Uczniowie klas VIII realizowali projekt integrujący wiedzę i umiejętności z wiedzy
o społeczeństwie i informatyki:LOKALNE ORGANIZACJE POZARZĄDOWE . W ramach projektu powstało 12 realizacji, w tym również jedna międzyklasowa. Uczniowie przygotowali materiały informacyjne na temat Fundacji Rozwoju Warmii i Mazur, Klubu Sportowego Jeziorak Iława, UKS Jeziorak, Klubu Wioślarskiego WIR, Monaru, Stowarzyszenia Szkoła Pływania ORKA, Stowarzyszenia na rzecz osób niepełnosprawnych PROMYK, Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Koło Iława PSONI. Powstały również “prace twórcze”: uczniowie mogli “wykreować organizację pozarządową”, która mogłaby potencjalnie działać lokalnie. Powstały pomysły ukierunkowane na pomoc zaniedbanym środowiskowo dzieciom “Zakątek Miłości”, osobom starszym “CORONAGRAND” i osobom zagrożonym bezdomnością “Nie bądź obojętny” - co świadczy o dojrzałości i dużej świadomości społecznej uczniów.
opiekunowie projektu: Anna Szołucha, Ewa Michlińska, Krystian Olejnik
CEL:
- propagowanie aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu
- propagowanie spędzania czasu w gronie rodzinnym
- propagowanie bezpiecznych miejsc na terenie naszego miasta, gdzie można rozwijać sprawność fizyczną
ZADANIE:
Znajdź wyznaczone miejsce na wybranym szlaku i razem z rodziną (np. z rodzicami, rodzeństwem) lub ze znajomymi (2-3 osoby) podejmij tam aktywność - wykonaj aktywność zgodną z przeznaczeniem tego miejsca (np. spacer, zabawa, ćwiczenie) - jeśli to możliwe. Udokumentuj wizytę w wybranym miejscu oraz prześlij cały szlak do swojego nauczyciela WF lub wychowawcy (dotyczy klas 1-3).
NAGRODA:
Oprócz wartości płynących z aktywności fizycznej tj.:
- podnoszenie sprawności
- lepsze samopoczucie
- zadowolenie
-uśmiech na twarzy
Za każde udokumentowanie jednego całego szlaku w formie fotorelacji i/lub nagrania z podjętej aktywności w danym miejscu (jeśli jest to możliwe), przesłanej na prywatny czat w aplikacji Teams do swojego nauczyciela wychowania fizycznego lub wychowawcy (dotyczy klas 1-3)
Otrzymasz: ocenę bardzo dobrą (zespół koleżeński) celującą (rodzina) z przedmiotu wychowanie fizyczne.
Nie zapomnij opisać, gdzie zdjęcie i/lub nagranie zostało wykonane. Koniecznie dodaj informację, który to szlak.
REGULAMIN:
A) zapoznać się z regulaminem obiektu (jeśli się znajduje)
B) wziąć udział w aktywności, do której uczestnik dotarł (jeśli jest taka możliwość)
C) wykonać zdjęcie i/lub nagrać krótki filmik z miejsca, w którym uczestnik/uczestnicy się znajdują
D) odesłać zdjęcia i/lub nagrania (najlepiej z całego SZLAKU) do swojego nauczyciela wychowania fizycznego lub wychowawcy (dotyczy klas 1-3) w aplikacji Teams – na prywatny czat wraz ze wskazaniem wybranego szlaku i krótkim opisem odwiedzonego miejsca oraz podjętej aktywności.
MIEJSCA DO ODNALEZIENIA:
SZLAK „SIŁOWNIE POD CHMURKĄ”
Znajdź siłownie pod chmurką:
SZLAK „GRY ZESPOŁOWE”
Znajdź boiska:
SZLAK „WODNE ATRAKCJE TURYSTYCZNE”
Znajdź atrakcje związane z wodą:
SZLAK “SPORTY I AKTYWNOŚCI WODNE”
Znajdź miejsca związane z aktywnościami wodnymi:
SZLAK LEŚNY - Turystyka Piesza
Znajdź miejsca do pieszych wędrówek:
SZLAK “NA KÓŁKACH”
Znajdź miejsca do jeżdżenia:
SZLAK “SPORTY INDYWIDUALNE”
Znajdź miejsca do uprawiania sportów indywidualnych:
SZLAK “RYWALIZACJA SPORTOWA”
Znajdź miejsca startów zawodów sportowych rozgrywanych w Iławie:
Kwiecień to miesiąc przypominania o Ziemi. Chcemy wypoczywać w czystym środowisku, słuchać śpiewu ptaków i pływać w przejrzystych wodach na całym świecie. Zadbajmy o otoczenie, a przyroda nam się odwdzięczy.
Takie miejsca w lesie przecież nie zachęcają do spacerów.
Zapraszam do udziału w konkursach, informacje na stronie internetowej szkoły- czekają ciekawe nagrody.
Do zobaczenia w kolejnych odsłonach.
Przygotowała
Bożena Tyszkiewicz
Na świecie Dzień Ziemi obchodzony jest od 1970 roku, a w Polsce od 1990 roku.
Podczas Międzynarodowego Dnia Ziemi często podkreśla się, że o planetę muszą dbać wszyscy: bez względu na wyznanie, przynależność etniczną, poglądy, zarobki czy miejsce zamieszkania. Ekolodzy zaznaczają, że w tym sensie Dzień Ziemi powinien stanowić okazję do wspólnych działań mających na celu ochronę środowiska, ochronę Ziemi. Powinniśmy pamiętać o tym każdego dnia i działać na rzecz ekologii i ochrony naszej planety.
Jak możemy to zrobić?
1. Gaś zbędne światło, pamiętając o tym aby nie zużywać energii elektrycznej niepotrzebnie.
2. Wyjmuj ładowarkę do telefonu i inne z gniazdka od razu po naładowaniu baterii, pamiętając o tym, żeby niepotrzebnie nie zużywać energii elektrycznej.
3. Wymień tradycyjne żarówki na świetlówki energooszczędne lub LED.
4. Na zakupy zabieraj torbę wielokrotnego użytku. Nie używaj jednorazowych torebek foliowych.
5. Wybieraj produkty w opakowaniach szklanych zamiast plastikowych.
6. Nie korzystaj z jednorazowych kubków, sztućców, talerzy.
7. Wybierz kąpiel pod prysznicem zamiast w wannie.
8. Dbaj o sprzęt elektroniczny i elektryczny, żeby służył nam jak najdłużej.
9. Segreguj i wyrzucaj śmieci we właściwy sposób (zawsze do kosza).
10. Częściej poruszaj się na rowerze lub pieszo, niż samochodem.
Więcej informacji znajduje się na stronie:
Podejmij wyzwanie:
Poszukaj przyrody wokół siebie. Wyjdź z domu i poszukaj przyrody w różnych miejscach, zobacz jak ona walczy o swoją przestrzeń (np. Jak rosną drzewa? Ile ich jest w Twojej okolicy? Czy zdarzają się rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi?), przyjrzyj się przyrodzie w Twojej okolicy.
A może lubisz kwiaty? Przy pomocy osoby dorosłej lub samodzielnie posadź kwiatka, sadzonkę, cebulkę na swoim balkonie, na działce czy przy bloku. Zrób zdjęcie i wyślij do mnie poprzez czat w Teams. Z nadesłanych zdjęć stworzymy KOLAŻ PRZYRODNIKA naszej szkoły.
Dbajmy razem o naszą planetę i doceniajmy ją każdego dnia!
W czwartek w miarę możliwości – wybierzcie kolor zielony wśród swojej garderoby
Do zobaczenia gdzieś w mieście!
Pozdrawiam,
Joanna Meller
14 kwietnia obchodziliśmy 1055. rocznicę przyjęcia chrztu przez Polskę.Uczniowie klas 4-8 upamiętnili ten dzień, wykonując prace plastyczne o tejże tematyce.
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, uczniowie stworzyli wspaniałe dzieła, włożyli w nie dużo pracy. Ostateczna lista laureatów prezentuje się następująco:
I miejsce: Tobiasz Biener klasa 7d
II miejsce: Anna Olszewska klasa 4c
III miejsce: Szymon Sobotka klasa 6a
Kilka osób otrzymało też wyróżnienia. Zdobywcy pierwszych trzech miejsc otrzymają karty podarunkowe do wykorzystania w sklepie Empik. Na osobywyróżnione oraz pozostałych uczestników konkursu również czekają miłe niespodzianki w postaci zestawów gadżetów.
Wręczenie nagród nastąpi już niebawem, po świętach majowych. Nagrody główne zasponsorowała Rada Rodziców. Gadżety ufundował Urząd Miasta Iława oraz Starostwo Powiatowe w Iławie.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy. Zarówno nagrodzone prace, jak i wszystkie pozostałe, można oglądać na szkolnej wystawie.
Kamila Fabisiak i Edyta Portjanko
14 kwietnia 2021 r. obchodziliśmy1055. rocznicę przyjęcia Chrztu przez Polskę. Z tej okazji właśnie tego dnia odbył się szkolny konkurs historyczny, w którym sprawdzano wiedzę na ten temat.Wzięli w nim udział uczniowie klas 4-8, z podziałem na dwie kategorie:
I kategoria klasy 4-5
II kategoria klasy 6-8
Łącznie w obu kategoriach wzięło udział 46 uczniów.
Konkurs został przeprowadzony na żywo za pomocą Microsoft Teams oraz platformy Kahoot.
Uczniowie wykazali się ogromną wiedzą, rywalizacja była niezwykle zacięta i do ostatniego pytania nie było wiadomo, kto zwycięży. Ostateczne wyniki prezentują się następująco:
W kategorii klas 4-5:
I miejsce: MaciejSzeszel klasa 5a
II miejsce: Wiktoria Malewicz klasa 5b
III miejsce: Jan Koprowski klasa 5a
W kategorii klas 6-8:
I miejsce: KarolinaBakirzyńska klasa 6d
II miejsce: Julia Mężykowska klasa 6d
III miejsce: Tobiasz Biener klasa 7d
Wszyscy laureaci otrzymali karty podarunkowe do zrealizowania w Empiku. Uczniowie, którym nie udało się zdobyć miejsca w pierwszej trójce, ale którzy osiągnęli bardzo wysokie wyniki, również zostali nagrodzeni. Na nich czekały książki i inne gadżety.
Nagrody główne zostały ufundowane przez Radę Rodziców, a zestawy gadżetów przez Urząd Miasta Iława.
Bardzo cieszymy się, że pomimo obecnej sytuacji nasi uczniowie nie tracą ambicji i z wielkim entuzjazmem zaangażowali się w ten konkurs. Mimo tego, że zorganizowaliśmy go online, cieszył się dużym zainteresowaniem, co bardzo mile nas zaskoczyło.
Organizator konkursu
Kamila Fabisiak
Domki dla owadów
PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE
Organizator: Edyta Portjanko
Fundator nagród: Rada Rodziców SP Nr 4
WARUNKI UCZESTNICTWA W KONKURSIE
REGULAMIN KONKURSU
Ważne informacje dla uczestników konkursu:
Dla uczestników konkursu przygotowano nagrody, które przydadzą się
w pracach z roślinami na własnym balkonie lub ogródku. Dodatkową nagrodą jest 6 z przedmiotu jako zaangażowanie w życie szkoły.
TABLICZKA do oznaczania roślin rabatowych
PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE
organizator: Bożena Tyszkiewicz
fundator nagród: Rada Rodziców SP Nr 4
WARUNKI UCZESTNICTWA W KONKURSIE
- akceptacja regulaminu konkursu,
- wykonanie oraz dostarczenie do organizatora zadania konkursowego w terminie określonym regulaminem.
REGULAMIN KONKURSU
Ważne informacje dla uczestników konkursu:
Dla uczestników konkursu przygotowano nagrody, które przydadzą się w pracach z roślinami na własnym balkonie lub ogródku. Dodatkową nagrodą jest 6 z przedmiotu jako zaangażowanie w życie szkoły.
Liczymy na kreatywność i życzymy powodzenia!
Pasje wspierane w domach rodzinnych i rozwijane w szkole kształtują osobowość i owocują często sukcesami uczniów w konkursach szkolnych oraz w tych organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Uczniowie przystępują do nich zachęcani i przygotowywani przez nauczycieli, jak również w ramach własnej aktywności pozaszkolnej. Zdobyta wiedza i umiejętności stanowią kapitał na przyszłość.
W Szkole Podstawowej Nr 4 im Polskich Podróżników w Iławie dbamy o rozwój zainteresowań uczniów. Jak to robimy w CZWÓRCE? Jak inspirujemy uczniów?
W szkole funkcjonują 3 oddziały sportowe o profilach piłkarskim dla chłopców i siatkarskim dla dziewcząt (na poziomach klas IV, V i VII). Działają koła zainteresowań, odbywają się zajęcia sportowe, wystawy i prezentacje prac uczniów, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy i przedstawienia. Organizujemy cyklicznie: Dzień Języków Obcych, Święto Szkoły i akcje społeczne. W ramach Budżetu Uczniowskiego przybliżamy klasom IV-VIII tajniki podstaw ekonomii, z pomocą Ekokalendarza stawiamy przed uczniami ekologiczne wyzwania i kształtujemy postawy odpowiedzialności za naszą planetę, rozwijamy ciekawość poznawczą wychowanków organizując obchody ważnych edukacyjnie dni np.: „Światowego Dnia Poezji, „Dnia Liczby PI” czy „Dnia Chrztu Polski”. Współpracujemy z instytucjami edukacyjnymi, kulturalnymi i sportowymi. Wiele działań odbywa się obecnie w wymiarze wirtualnym, nawet "wycieczki w wyobraźni", ale wierni naszym patronom, już wytyczamy realne cele naszych przyszłych wypraw.
Zainteresowania stanowią najprzyjemniejszy sposób poszerzania wiedzy, rozwijania umiejętności, poznawania ciekawych ludzi i ładowania akumulatorów. W chwilach trudnych, jak chociażby w czasie pandemii, aktywność związana z ich pielęgnowaniem zyskuje wymiar terapeutyczny. Zaangażowanie uwagi wyzwala w nas pozytywne emocje, redukuje stres w umyśle i ciele, ułatwia oczekiwanie na nadejście pozytywnych zmian.
W naszej szkole działa wiele kół zainteresowań. Między innymi: „Programowanie i robotyka” (dla młodszych i starszych uczniów), “Kółko gier i zabaw słownych”, „Doświadczenia i eksperymenty”, koło plastyczne „VINCI", zespół wokalno-instrumentalny, „English club”, „Z historią na ty”, zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne i polonistyczne oraz zajęcia sportowe.
Zapraszamy na nasze strony, poznajcie uczniów “Czwórki” i ich pasje.
Ewa Michlińska
13 kwietnia w całej Polsceobchodzimy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.Zbrodnia katyńska to niezwykle trudna karta w naszej historii. Jednakże, cytując słowa Jana Pawła II:
“Naród, który nie zna swojej przeszłości, umiera i nie buduje przyszłości”.
Dlatego tak ważne jest, abyśmy znali naszą historię. Zarówno tę dobrą, jak itę trudną i bolesną.
Uczniowie klas 7 i 8 upamiętnili ten jakże ważny dla nas dzień, oglądając na lekcjach historii krótki film dokumentalny ozbrodni katyńskiej. Po projekcji odbyła się żywadyskusja na ten temat. Młodzież bardzo chętnie dzieliła się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami w tej kwestii. Choć zdania były różne, ostatecznie wszyscy zgodnie stwierdzili, że uczczenie pamięci tychże ofiar jest niezwykle ważne, a wspominać o nich należy częściej, niż tylko tego jednego dnia.
Kamila Fabisiak
2 kwietnia na całym świecie obchodzono Światowy Dzień Książki dla Dzieci. Był to czas przerwy świątecznej, dlatego nie mieliśmy możliwości, aby świętować ten dzień w szkole, choćby zdalnie. Wtedy z pomocą przybyli uczniowie klas piątych.
Bardzo spontanicznie postanowiliśmy nagrać dla Was filmiki, na których czytamy wybrane fragmenty książek dla dzieci. Każdy miał pełną dowolność w doborze tytułu książki. Wybraliśmy te, bo właśnie te najmilej każdy z nas wspomina z własnego dzieciństwa.
W akcji wzięli udział: Oliwia i Maciek z klasy V a oraz Amelia i Jessica z klasy V b. Wielkie brawa za pracę i tak błyskawiczną organizację.
Do wysłuchania naszych fragmentów zapraszamy nie tylko dzieci. Również dorośli znajdą tu coś dla siebie. W końcu każdy z nas ma w sobie jeszcze trochę dziecka!
Karolina Maruszczak
Na lekcjach religii uczniowie klas II wykonywali tryptyk wielkanocny, który symbolicznie przedstawia wydarzenia Wielkiego Tygodnia. Dzieci mogły postawić swój tryptyk w domu jako przypomnienie, że Jezus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie przyniósł światu nowe życie.
Iwona Grubalska
PRZEDSTAW NAJPIĘKNIEJSZE SKOJARZENIA, DOŚWIADCZENIE MIŁOŚCI, CIEPŁA I POKOJU, JAKIE BUDZI W TOBIE SŁOWO RODZINA.
Organizatorem konkursu jest Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka.
Warunkiem uczestnictwa jest nadesłanie pracy plastycznej, będącej twórczą interpretacją tytułu konkursu. Może ona zostać wykonana w dowolnym formacie i dowolną techniką.
Do pracy należy dołączyć wypełniony formularz uczestnictwa. Organizator czeka na prace do 30 kwietnia 2021 roku.
Rozstrzygnięcie konkursu i publikacja listy laureatów nastąpi na stronie internetowej konkursu 1 czerwca 2021 r.
Szczegóły konkursu >>>KLIK<<<
Iwona Grubalska
Zwycięzcą konkursu została Aurelia Grzelka z kl. IIIa.
Wyróżnienia otrzymują:
* Anna Borkowska kl.IVc
* Zofia Olszewska kl. IIb
*Barbara Pogodowska kl. IIIb
Po odbiór niespodzianek zapraszamy do biblioteki szkolnej codziennie w godz: 7:45-14:15.
Gratulujemy!
23 kwietnia obchodzimy „Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich”.
Zapraszamy uczniów klas I - VIII do wzięcia udziału w akcji „Książka - przyjaciółka godna szacunku”.
Zadaniem uczestników jest wykonanie albumu na temat książki, która wzbudziła Wasze zainteresowanie w dzieciństwie i nieustannie towarzyszy Wam w życiu niczym wierna przyjaciółka. Wybrana książka może być lekturą.
Forma wykonania prac jest dowolna, np. może to być album w wersji papierowej, lapbook, prezentacja multimedialna w Sway-u.
Prace w wersji papierowej dostarczamy do biblioteki szkolnej, a w wersji multimedialnej wysyłamy w Teamsach do p. Bożeny Pawlikowskiej i p. Darii Zielińskiej w terminie do 20 kwietnia 2021 roku.
Niech te upragnione święta, pachnące hiacyntami i wróżące już wiosnę, otulą Was swym czarem i radością.
Kochani czytelnicy przyjmijcie życzenia świąteczne z głębi serca płynące.
Panie z biblioteki szkolnej
Autyzm rozumiany jest jako spektrum- nie jest chorobą, ale całościowym zaburzeniem rozwoju.Cały proces rozwoju osoby autystycznej jest inny od standardowej.
Osoby z autyzmem mają trudność w rozumieniu zachowania innych ludzi, często trudno jest im zrozumieć jak inne osoby się czują i co mają na myśli. Wyzwaniem jest dla nich nawiązywanie przyjaźni i dogadywanie się w codziennych sytuacjach. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują innych osób obok siebie, wręcz przeciwnie. Bardzo często chcą nawiązywać relacje z innymi ludźmi, jednak bywa to dla nich niezwykle trudna umiejętność. Osoby ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy.
Część osób z autyzmem nie mówi, ale używa innych form komunikacji np. wskazywanie obrazków w książkach do komunikacji lub pisanie. Osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Czasami osoby ze spektrum powtarzają te same słowa lub wyrażenia (echolalia).
Osoby z autyzmem często silnie przywiązują się do wzorców lub rutyn np. chodzenie zawsze tą samą drogą, układanie zabawek na półce, zawsze w tej samej kolejności. Nie lubią zmian a nieoczekiwane wydarzenia bywają dla nich bardzo stresujące. Często też bardzo silnie angażują się w zainteresowanie jednym albo kilkoma tematami np. autobusy, samochody określonej marki, liczby, konkretne książki.
Autyzm bardzo często łączy się z nietypowym odbieraniem świata za pomocą zmysłów. Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie).
Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami.
Diagnozy ze spektrum autyzmu, które stawiane są najczęściej to: autyzm, autyzm atypowy i Zespół Aspergera.
Osoby z Zespołem Aspergera (najlżejsza odmiana autyzmu) mają inteligencję w normie, to znaczy, że ta diagnoza nie może być postawiona jeśli dziecko ma niepełnosprawność intelektualną. Diagnoza Zespołu Aspergera może być postawiona w dzieciństwie, ale często stawiana jest także u młodzieży lub u dorosłych. Zespół Aspergera różni się od autyzmu brakiem opóźnienia w rozwoju mowy.
Największą na świecie organizacją zajmującą się wsparciem dla osób ze spektrum autyzmu jest AutismSpeaks a największą w Polsce Synapsis.
Więcej informacji znajduje się na stronie Fundacji JIM, której nadrzędną misją jest tworzenie lepszego świata dla osób z autyzmem.
Nasza szkoła wspiera dzieci z Zespołem Aspergera w ich codziennej edukacji, rozwoju społecznym, wychowawczym i emocjonalnym. Każde z nich objęte jest specjalną organizacją nauki, co oznacza, że metody, przekazywane treści dostosowywane są do indywidualnych możliwości rozwojowych każdego dziecka. Posiadają Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny, którego ewaluacja przeprowadzana jest minimum dwa razy do roku. Ogromną wagę przywiązujemy do integracji rówieśniczej, która ma niezwykłe znaczenie dla rozwoju społeczno – emocjonalnego naszych uczniów.
Dbajmy o nich i pomóżmy im rozwijać się w niekoniecznie standardowy sposób.
Obejrzyjcie:
Joanna Meller
Dnia 26 marca 2021 roku wyłoniono zwycięzców Szkolnego Konkursu Poetyckiego w następujących kategoriach:
RECYTACJA
Antonina Wnuk kl. VIb- I miejsce
Maciej Szeszel kl. Va - II miejsce
Anna Borkowska IVc - III miejsce
TWÓRCZOŚĆ LITERACKA
Oliwia Słowik kl. Va - I miejsce
Zuzanna Rynkowska kl. VIb - II miejsce
Tobiasz Biener kl. VIId - III miejsce
Nina Kądziela - Mystkowska kl. VIb - wyróżnienie
“Wielbłąd”
Idzie wielbłąd przez pustynię,
niesie sobie wielkie skrzynie.
Idzie sobie raz i dwa,
i przyjemność z tego ma.
Gdzie nie spojrzy, tam czy tu,
wszędzie leży mnóstwo piasku.
Lecz cóż zrobić biedny ma,
kiedy taka jego dola?
Taka dola jest wielbłąda,
że z wysoka świat ogląda:
drzewa, kwiaty, morze, las
Z góry widzi cały czas.
I cóż biedny począć może,
gdyś go takim stworzył, Boże?
Wielki, siwy, garby dwa,
Przez pustynię mknie jak lokomotywa.
W końcu doszedł w obce kraje,
gdzie świat inny się wydaje...
Jakaś dziwna pora roku
jest w zasięgu jego wzroku.
To jest wiosna, mój wielbłądzie!
Czas na zmiany w swym wyglądzie!
Słońce grzeje coraz mocniej,
ciepły wietrzyk miło dmucha.
Trzeba pozbyć się kożucha,
bo przy uchu brzęczy mucha.
Zielenieje też rzeżucha,
Przebiśniegi i krokusy,
Szpaki, pliszki, jemiołuszka
To jest wiosna Winicjuszka !
I miejsce, Oliwia Słowik, kl. 5a
"Ku czci wiosny"
Przyszła wiosna,
wszystko do życia się budzi,
a to najpiękniejsze,
co może spotkać ludzi.
Spoglądam na niebo,
ptaki z dalekich krajów wracają,
swym pięknym śpiewem,
wiosnę ogłaszają.
Gdy ciepło na dworze,
uśmiech od ucha do ucha się szczerzy,
a co najważniejsze,
możemy uciec od grubej odzieży.
Wiosno kochana,
nie uciekaj,
zostań z nami,
obdarzając nas swymi darami!
II miejsce, Zuzanna Rynkowska kl. 6b
Wiosenny wiersz
Wiosną budzą się niedźwiedzie
Już nie żyją w zimowej biedzie
Wiosna to wspaniały czas
Po zimie wiosna budzi nas
Wiosna to wspaniały czas
Wiosną zboże już kiełkuje
Które przy życiu nas utrzymuje
Rośnie trawa, drzewa, kwiaty
Kolorowe są rabaty
Wiosna to wspaniały czas
Wiosną ludzie chodzą na spacery
Przełamują wszelkie bariery
III miejsce,Tobiasz Biener, kl. 7d
Wiosna, ach wiosna!
Ta piękna pora roku,
zbliża się do nas ze wszystkich stron.
Ptaki ćwierkają,
tu i ówdzie trawy się zielenią…
Zewsząd otacza nas ciepło promieni słońca.
Zwierzęta wychodzą ze swoich norek,
by przygotować się do tej wspaniałej pory…
Dni zaczynają być coraz dłuższe,
Coraz piękniej i piękniej robi się na świecie,
Szczerze mówiąc – aż chce się żyć!
Lecz gdzieś myśl nam świta,
Że tak szybko czas umyka…
I że znów ta wiosenna pora odejdzie w zapomnienie.
Ale nie martw się!
Lecz wiosną naciesz się!
Obudź do życia serce.
Niech stuka w rytm słonecznych promieni.
Wyróżnienie, Nina Kądziela-Mystkowska, kl. 6b
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!!!
Organizatorzy:
mgr A. Grzelka
mgr M. Kanicz - Tyburska
mgr K. Maruszczak
mgr M. Pasternak
Panie z biblioteki
Słyszymy wokół o problemach Ziemi i jej zanieczyszczeniach.
Na lekcjach geografii w klasach 7 bardzo szeroko potraktowaliśmy temat. Od najmłodszych lat przypominamy o dbaniu o czystość w najbliższym otoczeniu. Nie mniej jednak to zbyt mało- smog, hałas, brudne wody i tak można bez końca. Dlatego poświęciliśmy czas na zrozumienie działań człowieka. Chcemy żyć na naszej planecie jeszcze długie lata, ale to zależy od nas. Kilka zdjęć w oparciu o pomoce w sali lekcyjnej pozwoli na prześledzenie prostych zasad, o których uświadamiali sobie uczniowie.
Przygotowała Bożena Tyszkiewicz
Przygotowane gry planszowe na II piętrze zostały wykonane z funduszu Rady Rodziców i szkoły.
Zaangażowanie nauczycieli odpowiedzialnych za realizację pomysłu było ogromne- wycięcie koniecznych elementów do gier, zakup pionków w formie krążków do hokeja i pojemników, w których będą przechowywane. Z pomocą przyszły Panie z personelu szkoły, które wykleiły gry na podłodze.
Podczas przerw będziecie mogli rozgrywać mini mecze w warcaby oraz kółko i krzyżyk.
Z niecierpliwością czekamy na Was – do zobaczenia.
Opracowała Bożena Tyszkiewicz
W przyszłym tygodniu zapraszamy w godzinach:
Poniedziałek 7.45 - 14.15
Wtorek 7.45 - 14.15
Środa 7.45 - 14.15
Biblioteka życzy cudownych chwil z książką.
Recykling jest teraz bardzo modny. Czytanie również. Dlaczego tego nie połączyć?
W minionym tygodniu w klasie V a skończyliśmy omawianie lektury “W pustyni i w puszczy”. Tym razem postanowiliśmy podejść do sprawy trochę nieszablonowo. Oprócz standardowych tematów, które poruszaliśmy na lekcjach, uruchomiliśmy też naszą kreatywność. Postanowiliśmy stworzyć teatrzyk kukiełkowy z … rolek po papierze toaletowym! Każdy z uczniów miał za zadanie wykonać przynajmniej jedną pacynkę, która przedstawiała jakiegoś bohatera. Spróbujcie ich rozpoznać!
Efekty pracy zaskoczyły nawet nas samych. Okazuje się, że czasem wystarczy zwykła rolka po papierze i trochę wyobraźni, aby stworzyć małe dzieło sztuki ���
Karolina Maruszczak
Tobiasz - uczeń kl. 7d w zaciszu własnego pokoju tworzy, wymyśla, bawi i uczy się programowania.
BRAWO!!!
Quiz wiedzy na platformie Kahoot!
Dwie kategorie wiekowe:
I klasy IV-V
II klasy VI – VIII
Zakres materiału:
Okoliczności przyjęcia chrztu przez Piastów
Następstwa kulturowe, społeczne i polityczne chrystianizacji Polski
Zgłoszenia do 31 marca 2021 roku
Quiz w dniu 14 kwietnia 2021 roku
Dziękujemy za Wasze zaangażowanie w powstaniu „Ściany inspiracji czytelniczych”.
Panie z biblioteki
Kadra pedagogiczna naszej szkoły wszystkim Wam - życzy mnóstwo uśmiechu, dobrej energii i pozytywnych przeżyć ❤️
Biblioteka Szkoły Podstawowej Nr 4 w Iławie dziękuje Wydawnictwu BIS za plakaty zachęcające do lektury książki „Nasz azyl”, która już wkrótce w naszej bibliotece. Więcej o niej dowiecie się z naszej gazetki.
Panie z biblioteki
Konkursy przedmiotowe o zasięgu wojewódzkim należą do najbardziej prestiżowych sprawdzianów wiedzy, w jakich mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych. Udział w nich wymaga od dziecka ciągłej dbałości o rozwój uzdolnień, ogromnego zaangażowania, ale przede wszystkim ciężkieji długotrwałej pracy.
Nie od dziś jednak wiadomo, że uczniowie iławskiej “czwórki” lubią wyzwania i że potrafią im sprostać, o czym świadczą także i tegoroczne wyniki konkursów przedmiotowych opublikowane przez Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Oto one:
Przypominamy, że zdobycie tytułu laureata gwarantuje przyjęcie w pierwszej kolejności do publicznej szkoły ponadpodstawowej, zapewnia ocenę celującą z danego przedmiotu na świadectwie ukończenia szkoły (ten zapis dotyczy także finalistów) oraz zwalnia z konieczności zdawania danego przedmiotu na egzaminie ósmoklasisty, natomiast finaliści otrzymują dodatkowe punkty podczas rekrutacji do szkoły średniej.
Zwycięzcom i ich opiekunom gratulujemy!!!
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 od poniedziałku 22 marca 2021 r. stacjonarna działalność dydaktyczno-opiekuńcza szkoły zostaje zawieszona.
Zajęcia we wszystkich oddziałach klas I - VIII będą prowadzone w sposób zdalny.
W tym okresie, świetlica zapewnia opiekę oraz zajęcia zdalne na terenie szkoły dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, których rodzice pracują w podmiotach leczniczych lub wykonują zadania publiczne w związku ze zwalczaniem COVID-19 na wniosek rodziców.
Na terenie szkoły odbywać się będzie nauczanie zdalne uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności oraz uczniów, u których istnieją inne przyczyny uniemożliwiające naukę zdalną w domu na wniosek rodziców.
Od poniedziałku stołówka szkolna będzie wydawać tylko na wynos obiady refundowane przez MOPS.
Zajęcia logopedyczne, rewalidacyjne i pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywać się będą zdalnie. Istnieje możliwość realizacji tych zajęć w budynku szkoły - proszę w tej sprawie kontaktować się z nauczycielami prowadzącymi dane zajęcia.
Zajęcia stacjonarne dla klas sportowych zostają zawieszone do odwołania.
Zaplanowane w dniach 29 – 31 marca konsultacje w klasach VIII odbędą się przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego. Szczegóły organizacyjne zostaną podane 25 marca.
W szkole mogą być zorganizowane, przy zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego, wszystkie zaplanowane wcześniej konkursy, olimpiad lub turnieje.
W dniach 1.04.2021 r. – 6.04.2021 r. - przerwa świąteczna;
Szkoła zapewnia opiekę świetlicową w okresie ferii wiosennych 1, 2, 6 kwietnia 2021 r. tylko i wyłącznie dla dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, których rodzice pracują w podmiotach leczniczych lub wykonują zadania publiczne w związku ze zwalczaniem COVID-19 na wniosek rodziców złożony do 25. 03.2021.
1.04. 2021 r. (dyżur 7.00-15.00)
2.04. 2021 r. (dyżur 7.00-15.00)
6.04. 2021 r. (dyżur 7.00-15.00)
Zaplanowane w sobotę 10 kwietnia odrabianie zajęć za 4 czerwca (piątek po Bożym Ciele) zostaje odwołane.
O wszelkich zmianach w funkcjonowaniu szkoła będzie informować na bieżąco.
Najmilsi, proponujemy Wam zabawę w "polecajki książkowe". Pod zamieszczonym postem na FB, w komentarzach, wpisujcie tytuły książek, które Was oczarowały, urzekły, które chcielibyście polecić swoim koleżankom/kolegom. Można też zamieścić zdjęcie polecanej książki. Zainspirujmy się nawzajem czytanymi książkami, pokażmy, co czytamy!:)
Nas ostatnio poruszyła książka, której zdjęcie prezentujemy powyżej.
Panie z biblioteki
Pi (π) jest niewątpliwie najsłynniejszą liczbą świata. W przybliżeniu równa jest 3,14. Tak w notacji amerykańskiej zapisuje się datę 14 marca (Amerykanie najpierw wymieniają miesiąc, potem dzień) i dlatego tego dnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Pi. Mało kto wie, że liczbę π nazywamy czasami ludolfiną, albo stałą Archimedesa.
W szkole uczymy się, że jest to stosunek obwodu koła do jego średnicy. Ale skąd się bierze to, że jest to tak wszędobylska liczba? Kiedy i kto wprowadził liczbę Pi? Dlaczego mówimy, że jest liczbą niewymierną? W jakich wzorach ją spotkamy?
Na te i inne pytania, w ramach obchodu Dnia liczby Pi , które odbyły się w naszej szkole wyjątkowo w dniach 15-16.03.2021 uczniowie kl. 5-8 otrzymali odpowiedzi. Magię tej liczby przybliżyły m.in. filmy edukacyjne “Niewymierna liczba Pi”, czy “Ludolfina tajemnicza liczba Pi” oraz wykonane prezentacje przez uczniów kl. ósmych, quiz-liczba π, plakaty, zdjęcia z liczbą π .
Nauczyciele matematyki
Uczennica klasy 8 b Agata Wrzosek jest w gronie laureatów konkursu plastycznego "Samochód marzeń 2021" / "The 14th (2021) TOYOTA Dream Car Art Contest " w Polsce, którego celem jest wyróżnienie autorów prac cechujących się kreatywnością. Jej praca zatytułowana ”Żółwiowy ekspres" została wysłana do Japonii i wraz z pracami innych laureatów weźmie udział w II etapie, czyli konkursie międzynarodowym.
Nagrodzone prace można obejrzeć na stronie organizatora konkursu.
Pasją Agaty jest działalność artystyczna, którą rozwija w szkole i w ramach aktywności pozaszkolnej. W roku 2020 wraz z innymi uczniami naszej szkoły uczestniczyła w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym: Moje Kosmiczne Wakacje" organizowanym przez Polską Agencję Kosmiczną.
Serdecznie gratulujemy Agato i trzymamy kciuki!
wychowawca 8b Ewa Michlińska
Cieszymy się z Waszego powrotu do szkoły. Mamy dla Was niespodziankę. Przy bibliotece powstała „Ściana inspiracji czytelniczych”. Każdego z Was zachęcamy do wymyślenia hasła ze słowem BIBLIOTEKA.
Zapiszcie je na kartce, przyjdźcie z nią do biblioteki, a nauczyciel wskaże Wam miejsce, gdzie macie ją zamieścić.
Czekamy na Waszą twórczość myślową.
Powodzenia!!!
Bi blio te ka . . .
. . . biblioteka
B i b l i o t e k a . . .
B i b l i o t e k a . . .
. . . biblioteka
Panie z biblioteki