Pasje wspierane w domach rodzinnych i rozwijane w szkole kształtują osobowość i owocują często sukcesami uczniów w konkursach szkolnych oraz w tych organizowanych przez podmioty zewnętrzne. Uczniowie przystępują do nich zachęcani i przygotowywani przez nauczycieli, jak również w ramach własnej aktywności pozaszkolnej. Zdobyta wiedza i umiejętności stanowią kapitał na przyszłość. W Szkole Podstawowej Nr 4 im Polskich Podróżników w Iławie dbamy o rozwój zainteresowań uczniów. Jak to robimy w CZWÓRCE? Jak inspirujemy uczniów? W szkole funkcjonują 3 oddziały sportowe o profilach piłkarskim dla chłopców i siatkarskim dla dziewcząt (na poziomach klas IV, V i VII). Działają koła zainteresowań, odbywają się zajęcia sportowe, wystawy i prezentacje prac uczniów, spotkania z ciekawymi ludźmi, konkursy i przedstawienia. Organizujemy cyklicznie: Dzień Języków Obcych, Święto Szkoły i akcje społeczne. W ramach Budżetu Uczniowskiego przybliżamy klasom IV-VIII tajniki podstaw ekonomii, z pomocą Ekokalendarza stawiamy przed uczniami ekologiczne wyzwania i kształtujemy postawy odpowiedzialności za naszą planetę, rozwijamy ciekawość poznawczą wychowanków organizując obchody ważnych edukacyjnie dni np.: „Światowego Dnia Poezji, „Dnia Liczby PI” czy „Dnia Chrztu Polski”. Współpracujemy z instytucjami edukacyjnymi, kulturalnymi i sportowymi. Wiele działań odbywa się obecnie w wymiarze wirtualnym, nawet "wycieczki w wyobraźni", ale wierni naszym patronom, już wytyczamy realne cele naszych przyszłych wypraw. Zainteresowania stanowią najprzyjemniejszy sposób poszerzania wiedzy, rozwijania umiejętności, poznawania ciekawych ludzi i ładowania akumulatorów. W chwilach trudnych, jak chociażby w czasie pandemii, aktywność związana z ich pielęgnowaniem zyskuje wymiar terapeutyczny. Zaangażowanie uwagi wyzwala w nas pozytywne emocje, redukuje stres w umyśle i ciele, ułatwia oczekiwanie na nadejście pozytywnych zmian. W naszej szkole działa wiele kół zainteresowań. Między innymi: „Programowanie i robotyka” (dla młodszych i starszych uczniów), “Kółko gier i zabaw słownych”, „Doświadczenia i eksperymenty”, koło plastyczne „VINCI", zespół wokalno-instrumentalny, „English club”, „Z historią na ty”, zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne i polonistyczne oraz zajęcia sportowe.
Zapraszamy na nasze strony, poznajcie uczniów “Czwórki” i ich pasje.
13 kwietnia w całej Polsceobchodzimy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.Zbrodnia katyńska to niezwykle trudna karta w naszej historii. Jednakże, cytując słowa Jana Pawła II:
“Naród, który nie zna swojej przeszłości, umiera i nie buduje przyszłości”.
Dlatego tak ważne jest, abyśmy znali naszą historię. Zarówno tę dobrą, jak itę trudną i bolesną.
Uczniowie klas 7 i 8 upamiętnili ten jakże ważny dla nas dzień, oglądając na lekcjach historii krótki film dokumentalny ozbrodni katyńskiej. Po projekcji odbyła się żywadyskusja na ten temat. Młodzież bardzo chętnie dzieliła się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami w tej kwestii. Choć zdania były różne, ostatecznie wszyscy zgodnie stwierdzili, że uczczenie pamięci tychże ofiar jest niezwykle ważne, a wspominać o nich należy częściej, niż tylko tego jednego dnia.
2 kwietnia na całym świecie obchodzono Światowy Dzień Książki dla Dzieci. Był to czas przerwy świątecznej, dlatego nie mieliśmy możliwości, aby świętować ten dzień w szkole, choćby zdalnie. Wtedy z pomocą przybyli uczniowie klas piątych.
Bardzo spontanicznie postanowiliśmy nagrać dla Was filmiki, na których czytamy wybrane fragmenty książek dla dzieci. Każdy miał pełną dowolność w doborze tytułu książki. Wybraliśmy te, bo właśnie te najmilej każdy z nas wspomina z własnego dzieciństwa.
W akcji wzięli udział: Oliwia i Maciek z klasy V a oraz Amelia i Jessica z klasy V b. Wielkie brawa za pracę i tak błyskawiczną organizację.
Do wysłuchania naszych fragmentów zapraszamy nie tylko dzieci. Również dorośli znajdą tu coś dla siebie. W końcu każdy z nas ma w sobie jeszcze trochę dziecka!
Na lekcjach religii uczniowie klas II wykonywali tryptyk wielkanocny, który symbolicznie przedstawia wydarzenia Wielkiego Tygodnia. Dzieci mogły postawić swój tryptyk w domu jako przypomnienie, że Jezus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie przyniósł światu nowe życie.
Serdecznie zapraszam uczniów klas I - III do udziału w III Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym dla Dzieci pt.: „Na początku była miłość – moja rodzina”.
PRZEDSTAW NAJPIĘKNIEJSZE SKOJARZENIA, DOŚWIADCZENIE MIŁOŚCI, CIEPŁA I POKOJU, JAKIE BUDZI W TOBIE SŁOWO RODZINA.
Organizatorem konkursu jest Polskie Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka.
Warunkiem uczestnictwa jest nadesłanie pracy plastycznej, będącej twórczą interpretacją tytułu konkursu. Może ona zostać wykonana w dowolnym formacie i dowolną techniką.
Do pracy należy dołączyć wypełniony formularz uczestnictwa. Organizator czeka na prace do 30 kwietnia 2021 roku.
Rozstrzygnięcie konkursu i publikacja listy laureatów nastąpi na stronie internetowej konkursu 1 czerwca 2021 r.
gromne podziękowania od Kółka Plastycznego dla Hurtowni Sklejek i Materiałów Drewnopochodnych DREW-PŁYT za podarowanie podkładek dla Młodych Plastyków.
Autyzm rozumiany jest jako spektrum- nie jest chorobą, ale całościowym zaburzeniem rozwoju.Cały proces rozwoju osoby autystycznej jest inny od standardowej.
Osoby z autyzmem mają trudność w rozumieniu zachowania innych ludzi, często trudno jest im zrozumieć jak inne osoby się czują i co mają na myśli. Wyzwaniem jest dla nich nawiązywanie przyjaźni i dogadywanie się w codziennych sytuacjach. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują innych osób obok siebie, wręcz przeciwnie. Bardzo często chcą nawiązywać relacje z innymi ludźmi, jednak bywa to dla nich niezwykle trudna umiejętność. Osoby ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy.
Część osób z autyzmem nie mówi, ale używa innych form komunikacji np. wskazywanie obrazków w książkach do komunikacji lub pisanie. Osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Czasami osoby ze spektrum powtarzają te same słowa lub wyrażenia (echolalia).
Osoby z autyzmem często silnie przywiązują się do wzorców lub rutyn np. chodzenie zawsze tą samą drogą, układanie zabawek na półce, zawsze w tej samej kolejności. Nie lubią zmian a nieoczekiwane wydarzenia bywają dla nich bardzo stresujące. Często też bardzo silnie angażują się w zainteresowanie jednym albo kilkoma tematami np. autobusy, samochody określonej marki, liczby, konkretne książki.
Autyzm bardzo często łączy się znietypowym odbieraniem świata za pomocą zmysłów. Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie).
Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami.
Diagnozy ze spektrum autyzmu, które stawiane są najczęściej to: autyzm, autyzm atypowy i Zespół Aspergera.
Osoby z Zespołem Aspergera (najlżejsza odmiana autyzmu) mają inteligencję w normie, to znaczy, że ta diagnoza nie może być postawiona jeśli dziecko ma niepełnosprawność intelektualną. Diagnoza Zespołu Aspergera może być postawiona w dzieciństwie, ale często stawiana jest także u młodzieży lub u dorosłych. Zespół Aspergera różni się od autyzmu brakiem opóźnienia w rozwoju mowy.
Największą na świecie organizacją zajmującą się wsparciem dla osób ze spektrum autyzmu jest AutismSpeaks a największą w PolsceSynapsis.
Więcej informacji znajduje się na stronie Fundacji JIM, której nadrzędną misją jest tworzenie lepszego świata dla osób z autyzmem.
Nasza szkoła wspiera dzieci z Zespołem Aspergera w ich codziennej edukacji, rozwoju społecznym, wychowawczym i emocjonalnym. Każde z nich objęte jest specjalną organizacją nauki, co oznacza, że metody, przekazywane treści dostosowywane są do indywidualnych możliwości rozwojowych każdego dziecka. Posiadają Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny, którego ewaluacja przeprowadzana jest minimum dwa razy do roku. Ogromną wagę przywiązujemy do integracji rówieśniczej, która ma niezwykłe znaczenie dla rozwoju społeczno – emocjonalnego naszych uczniów.
Dbajmy o nich i pomóżmy im rozwijać się w niekoniecznie standardowy sposób.
Słyszymy wokół o problemach Ziemi i jej zanieczyszczeniach.
Na lekcjach geografii w klasach 7 bardzo szeroko potraktowaliśmy temat. Od najmłodszych lat przypominamy o dbaniu o czystość w najbliższym otoczeniu. Nie mniej jednak to zbyt mało- smog, hałas, brudne wody i tak można bez końca. Dlatego poświęciliśmy czas na zrozumienie działań człowieka. Chcemy żyć na naszej planecie jeszcze długie lata, ale to zależy od nas. Kilka zdjęć w oparciu o pomoce w sali lekcyjnej pozwoli na prześledzenie prostych zasad, o których uświadamiali sobie uczniowie.